Iniciativa „Pásmo a stezka“ příspívá k oživení ekonomiky po koronavirové pandemii

Na slavnostním zahájení Výroční konference Asijského fóra v Boao 2021, které se konalo před několika dny v čínském Hainanu, se mluvilo i o budování „Pásma a stezky“. Tato iniciativa je nejenom slibem Číny vůči světu, je ale také společnou vývojovou cestou pro různé národy, kterým pomůže oživit ekonomiku po epidemii. Čína je ochotna s různými zeměmi vybudovat užší partnerství v oblasti zdraví, vzájemného hospodářského propojení a ekologického rozvoje a pozitivně přispívat ke společné prosperitě lidstva.

Světová ekonomika čelí třem velkým změnám za vlivu epidemie COVID-19.

První změnou je zesilování hry mezi velkými mocnostmi. Mezinárodní měnový fond očekává, že s ústupem epidemie dosáhne letošní tempo globálního ekonomického šestiprocentního růstu a v roce 2022 to bude 4,4 procenta. Ale vyžaduje to provoz světové ekonomiky v souladu s mezinárodními obchodními a hospodářskými pravidly. Instrumentalizovaný multilateralismus některých hlavních mocností nebo umělé „oddělování“ od jiných států však k rychlému zotavení a zdravému rozvoji světové ekonomiky nepřispívá. Některé mocnosti se snaží udržovat hegemonii, potlačovat jiné země a přimět své spojence, aby se uchýlili se k selektivnímu multilateralismu. To vše nepřispívá k obnově světové ekonomiky po epidemii.

Druhou změnou je urychlení transformace ekonomiky směrem k digitalizaci, která hrála důležitou roli v udržování ekonomických aktivit během epidemi a přispívá k hospodářskému oživení po ní. Vynikající výkon Číny v řízení epidemie a podpora transformace ekonomiky na digitální poskytly zemím po celém světě důležitý příklad pro toto kolo změn. S rostoucí prosperitou digitální ekonomiky se stále objevují výhody nových ekonomických formátů, které po epidemii změní světovou ekonomiku. Znamená to také, že společnosti z celého světa se musí urgentně přizpůsobit novým obchodním formátům, novým pravidlům a novému konkurenčnímu prostředí.

Třetí hlavní změnou je zvýšení poptávky po nízkouhlíkovém, zeleném a udržitelném růstu, protože je nutné čelnit změně klimatu. Dosavadní způsob hospodářství neodpovídá naléhavým potřebám lidí vyrovnat se se změnou klimatu v budoucnosti. Úprava modelu hospodářského rozvoje a věnování pozornosti změně klimatu s sebou přinese vývoj nových výrobních postupů založených na nízkouhlíkovém, ekologickém a udržitelném růstu.

Čínský rychlovlak dokáže jet na magnetickém polštáři až 600 km/h

V úterý 20. července sjel z montážní linky v čínském Qingdao vysokorychlostní maglev, který dosahuje rychlosti 600 km / h. Byl vyvinut společností CRRC a jde o vůbec první vysokorychlostní dopravní systém, který je schopen dosáhnout této rychlosti.

Projekt byl zahájen v říjnu 2016, testovací prototyp vlaku byl vyvinut v roce 2019 a úspěšně otestován na zkušební lince Univerzity Tongji v Šanghaji v červnu 2020. Po optimalizaci systému byl stanoven konečný technický plán a nyní je hotov první kompletní maglev.

Vysokorychlostní vlak na magnetickém polštáři s rychlostí 600 kilometrů za hodinu je nejrychlejším pozemním vozidlem, jaké lze v současnosti existuje. Počítáno podle skutečné doby jízdy „od dveří ke dveřím“ se jedná se o nejrychlejší způsob přepravy na vzdálenost 1500 kilometrů.

 

Geely urazilo dalekou cestu – od chladniček k automobilům

„Vyrábět auta jsme začali teprve v roce 1997 a přitom jsme již devět let mezi pěti sty největšími světovými společnostmi v tomto oboru,“ říká výkonný ředitel Geely Auto Group Kan Ťia-jüe (Jerry Gan).

 

Jaké byly začátky Geely Auto?

Geely Holding Group byla založena v roce 1986. Firma se z původního výrobce dílů do chladniček postupně vyvinula ve výrobce chladniček a chladicích boxů, dekoračních stavebních materiálů a motocyklů. V roce 1997 vstoupila do automobilového odvětví. Vždy se zaměřovala na průmyslovou výrobu a také na vědecko-technologické inovace a výchovu talentů. Nyní hodnota jejích aktiv přesahuje 390 miliard jüanů, zaměstnává více než 120 tisíc pracovníků a již devět let za sebou je uváděna mezi pěti sty největšími světovými společnostmi časopisu Fortune.

 

Kdy jste vyrobili váš první vůz a jaký to byl?

První auto značky Geely, Chao-čching (Haoqing, známý též pod zkratkou HQ – pozn. překl.), sjelo z montážní linky oficiálně v srpnu 1998 v Lin-chaj v provincii Če-ťiang.

 

Jste soukromá firma. Kdo ji vlastní, kdo jsou její spoluvlastníci a kolik jich je?

Společnost Geely Holding Group je globální inovativní vědecko-technologická skupina firem, která jako celek zahrnuje výrobu automobilů, montáž pohonných jednotek a konstrukci klíčových součástek, výzkum a vývoj, výrobu, prodej a služby. Pokrývá navíc také byznys v přepravních službách, digitální vědě a technologii, finančních službách, školství a dalších oblastech.

Předsedou představenstva Geely Holding Group je pan Li Šu-fu, známý také jako Eric Li. Aby se následně zlepšila transparentnost řízení firmy a bylo možné lépe koordinovat a rozvíjet její jednotlivé byznysové aktivity a vybudovat systém moderního firemního managementu, přistoupila Geely Holding Group v zájmu udržitelného rozvoje k založení stálých řídicích struktur, které sestávají ze tří vrstev – valné hromady akcionářů, dozorčí rady a managementu. A ty jsou přísně odděleny. Jádrem filozofie řízení firmy jsou plná autorizace, soulad se zákony a nařízeními, jasné posuzování osobního výkonu, spravedlnost a transparentnost.

Společnost Geely Auto (HK.0175) v květnu 2005 vstoupila na hongkongskou burzu a je oficiálně obchodovatelná na hongkongském akciovém trhu. V únoru 2017 firma Hang Seng Index oznámila, že Geely Auto (HK.0175) byla vybrána do skupiny akciových titulů, z nichž se skládá Hang Seng Index.

Výkonný ředitel Geely Auto Group Kan Ťia-jüe (Jerry Gan) 

V socialistickém Československu bylo nepředstavitelné, že by existovaly velké podniky v soukromém vlastnictví. Jak to funguje v Číně?  

Od doby, kdy Čína začala provádět reformy otevření se světu, již uplynulo přes 40 let. Firma Geely se díky této více než čtyřicetileté dějinné příležitosti vypracovala z nuly až ke svému dnešnímu majetku, ze stadia, kdy byla malá a slabá, do stadia, kdy je velká a silná, z malé horské vesnice se vydala do celé Číny a pak i do celého světa. To vše je výsledkem správné politiky reforem otevření se světu. Historie vývoje Geely je historií inovací, zakládání firem, odvážné praxe, růstu zahrnujícího neustálé transformace a zvyšování úrovně, neustálého boje za to, aby zákazník měl pocit, že něco získal.

Rok 2021 je pro auta koncernu Geely významným rokem. Slavíme 35. výročí založení Geely Holding Group, a navíc jde o rok, který je klíčový jak pro provádění vědecko-technologické transformace, tak pro udržitelný rozvoj. Geely se bude nadále pevně držet toho, že se nechá vést trhem, že centrem pozornosti je zákazník a pro něj se vytvářejí hodnoty, aby získal ještě dokonalejší spotřebitelský zážitek.

 

Geely Auto operuje po celém světě, ať již jde o vývoj, výrobu, nebo prodej. Jaký význam přikládáte mezinárodní spolupráci? Pracují ve vaší společnosti také zahraniční specialisté?

Společnost Geely Holding Group založila centra pro konstrukci a výrobu prototypů a inženýrský výzkum a vývoj v čínských městech Šanghaj, Chang-čou a Ning-po, dále pak ve švédském Göteborgu, britském Coventry, španělské Barceloně, americké Kalifornii, německém Frankfurtu, malajsijském Kuala Lumpuru a dalších místech. Zaměstnává přes 20 tisíc vývojářů a konstruktérů a získala množství vynálezů a patentů. V Číně, USA, Velké Británii, Švédsku, Belgii, Bělorusku a Malajsii vybudovala moderní výrobní závody nejvyšší světové třídy na celkovou výrobu aut a montáž pohonných jednotek. Disponuje sítí více než 4000 prodejních míst různých kategorií, prodejní a servisní síť je rozeseta po celém světě. 

Zároveň Geely zaměstnává několik stovek vlivných zahraničních specialistů, přes 30 manažerských talentů na národní úrovni vyššího managementu a pak téměř 50 tisíc dělníků cizí státní příslušnosti z více než 40 zemí světa, kteří představují 42 procent zaměstnanců. Jakožto globální automobilový koncern Geely buduje globální firemní kulturu, která je založena na respektu, adaptaci, inkluzi a integraci. Konečným cílem je dosáhnout ve spolupráci oboustranného prospěchu a dovést firmu k úspěchům na celosvětovém trhu. 

Lynk & Co Zero

S jakými automobilovými značkami spolupracujete v zahraničí?

Pod křídly Geely Holding Group najdeme značky Geely, Lynk & Co, Zeekr, Volvo, Polestar, Proton, Lotus, Englon Automobile, dále pak segment komerčních vozidel na alternativní pohon s dlouhým dojezdem, společnost QJ Motor (motocykly), Saxo Bank, skupinu Ming-tchaj (Mingtai, soukromé školství) atd. Zároveň je také majoritním vlastníkem Volvo Group a významným vlastníkem akciové společnosti Daimler.

Geely je současně největší světovou platformou pro širokopásmové připojení inteligentních aut k síti, kterou vyvíjí. Ta je přístupná i dalším spolupracujícím značkám.

Kromě toho, že inteligentní prvky Geely Holding Group budou využívat značky pod její vlajkou, jako jsou právě Volvo, Lotus atd., podepsaly s naší společností smlouvu o technologické spolupráci i euroamerické proslulé značky jako například Daimler. Geely a Daimler spojily síly v segmentu luxusního sdíleného cestování „StarRides“ (pronájmy limuzín s řidiči – pozn. překl.), společně provozují značku elektromobilů nejvyšší třídy „smart“, spolupracují i v oblasti cestování, společně investovaly do firmy Volocopter, která se zabývá leteckou dopravou v německých městech. Konstrukční oddělení spalovacích motorů Daimleru, Geely a Volva právě zahájila spolupráci na vysoce efektivním pohonném systému, jehož technologie bude využita v příští generaci hybridů.   

Pokud jde o Geely a Volvo, v březnu 2013 bylo založeno Evropské výzkumné a vývojové automobilové centrum Geely (CEVT) se sídlem ve švédském Göteborgu. CEVT plně využívalo předností a zdrojů Geely a Volva, které společně vyvíjejí novou základní modulární platformu pro modely aut střední třídy a příslušné součástky pro uspokojení budoucí tržní poptávky. V srpnu 2017 byl společnou investicí založen podnik joint venture Lynk & Co. Letos 24. února společnosti Volvo Auto a Geely Auto (HK.0175) vyhlásily, že obě strany dosáhly ideálního řešení, které spočívá v jejich spojení. Při zachování dosavadní samostatné firemní struktury každé z nich a při realizaci jejich strategických cílů se bude pokračovat v rozšiřování oblastí spolupráce a prohloubí se též spolupráce ve čtyřech oblastech modernizace automobilů (elektrifikace, zavádění inteligentních prvků, připojování k síti a sdílení). Rozvine se synergický efekt, což vskutku povede k dosažení celkové maximální hodnoty pro byznys, dojde k posílení vědecko-technologických předností, které povedou k proměně odvětví. 

V červnu 2017 společnost Geely Holding Group koupila Proton Auto. Cesta Protonu je modelovým příkladem spolupráce v rámci Pásu a stezky, zároveň jde o doklad globální strategie Geely, která ukazuje, jak čínská automobilka od prodeje „výrobkůL došla k vytvoření celého průmyslového řetězce „výrobků, technologií, talentů a managementu“ a jak se Čína transformovala z dovozce automobilů na jejich vývozce. 

Lynk & Co Zero

Který model auta je podle vás ikonou Geely?

Pod vlajkou Geely Holding Group najdeme množství značek, jako jsou Geely, Lynk & Co, Zeekr, Volvo, Lotus a další, každá se soustřeďuje na svůj okruh zákazníků.

V současnosti společnost směřuje k éře komplexní výroby automobilů na vědecko-technologických modulárních platformách architektury Geely 4.0. Využívá se čtyř hlavních globálních základních modulárních platforem architektury BMA, CMA, SPA a SEA.

V říjnu 2020 se Geely Preface stalo oficiálně určeným vozem pro Asijské hry v Chang-čou v roce 2022. V následujících dvou letech tedy za tímto účelem poskytne řešení inteligentní dopravy ve městě i v parcích. A zmínit musím také nejnovější model Sing-jüe (Xingyue) L, který navázal na pět hlavních pilířů platformy CMA: bezpečnost, zdraví, inteligenci, výkon a úspornost. Využívá online upgradovanou technologii FOTA, předvedl sílu, která od základu mění obraz SUV.

V září 2020 značka Lynk & Co oficiálně přišla se svým „evropským plánem“, kterým podporuje svoji globalizační strategii. V říjnu 2020 tato značka v Evropě oficiálně otevřela první „offline zážitkový autosalon“ v nizozemském Amsterdamu a ve stejné době začala ve střední Evropě prodávat světovou verzi zbrusu nového modelu Lynk & Co 01.

Platforma SEA (Sustainable Experience Architecture – udržitelná zážitková architektura) je inteligentní evoluční zážitková modulární platforma pod křídly Geely Holding Group, je založena na světových špičkových vědecko-
-technologických poznatcích pro inteligentní elektromobily. Prostřednictvím integrace hardwarové, systémové a ekologické vrstvy usiluje o vytvoření systému služeb pro cestování budoucnosti s neustále se vyvíjející interakcí. Cílem je poskytnout uživateli optimalizované personalizované služby a větší zážitek z cestování.

V dubnu 2021 společnost Geely Holding Group oficiálně uvedla svoji zbrusu novou značku čistě elektrických automobilů Zeekr. Na první sériově vyráběný model vytvořený na základě modulární platformy architektury SEA se hned na tiskové konferenci začaly hrnout objednávky, které se podle plánu začnou plnit letos v říjnu. 

Lynk & Co Zero

Jsou elektromobily budoucnost? A jak se na to připravujete?

Na základě proměn automobilového odvětví v globálním měřítku a proměn prostředí, v němž se auta používají, vytvořila společnost Geely dva „modré akční plány“ v těsném sepětí s časovým rozvrhem uhlíkového vrcholu a uhlíkové neutrality. Oba tyto plány se budou realizovat souběžně a připraví také nový „herní plán“, co se týče inteligentních aut čistě na elektřinu. 

První modrý akční plán se soustředí na úsporná auta a auta na alternativní pohony, včetně hybridů, plug-in hybridů (PHEV), plug-in hybridů s prodlouženým dojezdem a dále také na úsporná auta s malým obsahem. Asi 90 procent z nich by měla představovat auta na alternativní pohony a hybridy a zhruba 10 procent tradiční úsporná auta s malým obsahem. Druhý modrý akční plán se soustředí na auta s čistě elektrickým pohonem. Naším cílem je založit zcela novou firmu právě na tato auta a s nimi čelit konkurenci.

Zároveň se firma Geely jako první v Číně začala zabývat využitím metanolu jako alternativního paliva. Do dnešní doby vyvinula úspěšně mnoho typů metanolových pohonů aut a získala přes stovku technologických patentů. V roce 2016 společnost Geely investovala do podílu v islandské firmě Carbon Recycling International a společně s ní zkoumala technologii syntézy čistého metanolového paliva, následně v tomto oboru také rozvinula spolupráci s Německem, Dánskem a Švédskem a dalšími zeměmi. V projektu testovacího provozu pro islandský trh tam Geely jezdila s auty na metanol po téměř tři roky. Celkem najela přes 300 tisíc kilometrů, auto, které ujelo nejvíce, si připsalo přes 80 tisíc kilometrů. Automobilka Geely je také jedna z předních firem, které s ohledem na celý životní cyklus používaného paliva uvádí do praxe ekologické, nízkouhlíkové a zelené ideje.

Navíc Geely neustále zvyšuje úroveň svých schopností v předních technologických oblastech, jako je připojení aut k síti, inteligentní řízení, interakce mezi člověkem a strojem, sdílené cestování, čipy do aut, družice na nízké oběžné dráze atd., otevřeně spolupracuje s partnery po celém světě a aktivně vytyčuje trojrozměrný ekosystém pro inteligentní cestování v budoucnosti.

Jak vnímáte společenskou zodpovědnost velkých firem v souvislosti s jejich operacemi na trhu? Co v tomto ohledu vykonala společnost Geely Auto?

Společenská zodpovědnost firem je nesmírně důležitá. Geely Holding Group se neustále aktivně věnuje činnostem souvisejícím se společenskou zodpovědností, navíc zvyšuje svůj výkon v oblastech životního prostředí, společnosti a řízení. Aktivně vytvořila zmíněný plán pro uhlíkovou neutralitu, jehož jádrem jsou „modré akční plány Geely“, pokrývající celý cyklus životnosti aut, a buduje dopravní ekosystém přátelský k životnímu prostředí, který bude vyhovovat budoucím čistým a zeleným trendům udržitelného rozvoje. Uvedu několik příkladů.

V roce 1997 se vstupem do automobilového odvětví začala Geely zakládat školy. Učinili jsme tak jednak z důvodu zodpovědnosti a jednak pro dobrý pocit. Do školství Geely nadále investuje, vychovává talenty, usiluje o propojení výroby, výuky a výzkumu a o praktickou výchovu techniků a mechaniků. Do současnosti založila 10 škol, z nichž vyšlo přes 150 tisíc talentů.

Společnost Geely v rámci svého přesně cíleného projektu na zmírnění chudoby, nazvaného Včasný déšť (název je slovní hříčkou, první znak tohoto spojení je nahrazen prvním znakem z názvu Geely, který se stejně vyslovuje – pozn. překl.), za čtyři roky investovala celkem 680 milionů jüanů do podpory průmyslových odvětví, školství, zaměstnanosti, zemědělství a spotřeby. Pomohla tak více než 30 tisícům lidí z 20 oblastí v deseti provinciích. Ve 43 vesnicích z 20 okresů celé země zahájila 31 projektů na pomoc zemědělcům v chudobě.  

Díky jedné z nejoblíbenějších dobročinných akcí pro děti v Londýně, „Magical Taxi Tour“, se od roku 1994 podařilo vzít přes pět tisíc dětí na výlet do pařížského Disneylandu. Mateřská společnost londýnské firmy na elektromobily LEVC, Geely Holding Group, postupně tuto akci sponzorovala 160 tisíci librami a poskytla tak finanční záruku pro její úspěšný průběh. 

 

V zemích, odkud auta historicky pocházela, se na rozvoj čínského automobilového průmyslu nyní dívají s obdivem, ale možná také trochu s obavami. Jak hodnotíte historii, současnost a budoucnost automobilového průmyslu ve světě?

Co se týče celosvětových modernizačních trendů automobilového odvětví, „elektrifikace, zavádění inteligentních prvků, připojování k síti a sdílení“, Geely Auto si již připravila různorodou systematickou cestu. Uvádí technologické novinky do aut čínských značek a vytváří jejich nové komplexní přednosti, ať již online, nebo offline. 

V dubnu 2021 prolomil v Číně celkový prodej aut Lynk & Co hranici 500 tisíc vozů. Od letoška se již do Evropy vyvezlo množství objednávek zbrusu nových aut Lynk & Co 01 PHEV (plug-in hybrid), „evropský plán“ Lynk & Co se tak zařadil do rychlejšího jízdního pruhu. 

V dubnu 2021 se společnost Geely Automobile Group stala desátou skupinou automobilek, které tvoří IATF (mezinárodní skupina výrobců automobilů a jejich obchodních sdružení pro zajištění zvýšené kvality výrobků – pozn. překl.), kde má i právo volit členy dozorčí rady. Protože se jedná historicky o vůbec prvního asijského člena, představuje vstup důležitý milník při globálním rozvoji této organizace. Geely se tak bude s devíti dalšími velkými mezinárodními automobilovými koncerny a s jednotlivými automobilovými asociacemi zemí Evropy a Ameriky společně účastnit tvorby mezinárodních kvalitativních standardů a podpoří udržitelný rozvoj světového automobilového průmyslu. 

Vedle toho Geely také zkoumá možnosti „propojení nebe a země“ a budování inteligentního trojrozměrného dopravního ekosystému. V roce 2018 Geely strategickou investicí ovládla firmu Zhejiang Geespace Technology. Vytrvale investuje do oblastí vědy a technologií, které souvisí s umělými družicemi, včetně jejich vývoje, výroby a vytváření jejich konstelací (seskupení nebo formací, v jakých družice obíhají planetu Zemi – pozn. překl.), a také do výzkumu jejich nízkonákladového vypouštění. Družicové projekty poskytují společnosti Geely nejen infrastrukturu pro její vlastní jednotný dopravní ekosystém na nebi a na zemi, ale nabízí také oporu budoucímu cestování, inteligentnímu řízení, průmyslové výrobě, dopravě pomocí dronů, správě měst a dalším oblastem. Vzniknou tak má vědecko-technologicko-ekologický řetězec. 

Zatímco si navzdory vlivům globální pandemie a hlubokým proměnám automobilového odvětví Geely Automobile v hlavním oboru svého podnikání udržela vysoce kvalitní a stabilní růst, půjde nadále cestou formování širokých koalic a synergie zdrojů. Nepřestane také zkoumat inovativní technologie a rozvíjet tvrdé jádro svého vědecko-technologického ekosystému, aby pro zákazníky vytvořila nejvyšší hodnoty.

Společnost Geely Holding Group, zmiňovaná v tomto textu, je mateřskou společností Geely Automobile Group (Geely Auto) – více info na http://zgh.com/.

 

Kan Ťia-jüe  

Kan Ťia-jüe (Jerry Gan) zastává od 23. března 2021 funkci výkonného ředitele (CEO) Geely Automobile Group. Do Geely nastoupil po absolvování vysoké školy v roce 2003, v minulosti zastával pozici zástupce výkonného ředitele Geely Automobile, generálního ředitele nákupní firmy a další pozice. Jako centrální člen výboru pro produktovou strategii skupiny, investičního výboru, nákupního výboru a výboru kvality se účastní zásadních strategických debat a obchodních rozhodnutí. Zásadním způsobem v rámci Geely Automobile Group přispěl k podpoře zlepšení fungování finanční kontroly a logistiky, k podpoře optimalizace procesů, organizačních transformací, k vybudování nákupního systému atd.

Geely Automobile Group

Společnost prodala v roce 2020 přes 2,1 milionu aut. V žebříčku deseti automobilových koncernů s nejvyšší celkovou hodnotou značky, jejž publikovala britská organizace Brand Finance, která se zabývá odhady hodnot značek, zaujala Geely Holding Group deváté místo, jakožto jediný čínský automobilový koncern, který se na seznam dostal. V žebříčku „100 nejhodnotnějších světových automobilových značek roku 2021“ se Geely umístila na 21. místě, opět nejvýše ze značek čínských aut.  

V roce 2020 dosáhla (pouze samotná) Geely Automobile ročního prodeje celkem přes 1,32 milionu aut. Již čtyři roky po sobě tak na prvním místě v prodeji vítězí nad ostatními čínskými značkami osobních aut. Dokonce přivítala již desetimiliontého zákazníka, stala se tak první automobilkou čínské značky, které se podařilo vyrobit a prodat 10 milionů osobních vozů. V roce 2020 vzrostl prodej Geely Automobile v zámoří o 25 procent na téměř 73 tisíc aut. V prvním čtvrtletí 2021 činil celkový prodej Geely Automobile 333 576 vozů.  

Finanční zpráva Geely Automobile Holding (HK.0175) za rok 2020 uvádí: V roce 2020 dosáhly příjmy společnosti obchodovatelné na burze 92,1 miliardy jüanů (zhruba 26 miliard Kč), čistý zisk 5,57 miliardy jüanů (zhruba 1,7 miliardy Kč), čistý zisk náležející akcionářům 5,53 miliardy jüanů (zhruba 1,69 miliardy Kč), hodnota hotovosti na konci období 19 miliard jüanů (zhruba 5,8 miliardy Kč). Ve druhém pololetí 2020 současně s nástupem inteligentních produktů éry kompletních modulárních platforem architektury 4.0 poměrně vzrostl prodej o 49 procent, příjmy o 50 procet a čistý zisk o 40 procent.

 

Výhledy

V roce 2021 bude Geely nadále udržovat vysokou míru investic do výzkumu a vývoje, perspektivně rozvíjet koncepty cestování v budoucnosti. V novém období, kdy se bude klást větší důraz na hlavní domácí oběh a kdy se oba oběhy, domácí i mezinárodní, budou navzájem podporovat (dvojí oběh je ekonomický strategický plán, který se má stát jádrem hospodářské politiky 14. pětiletky v ČLR a má přeorientovat export více na domácí spotřebu a zvýšit soběstačnost – pozn. překl.), bude Geely nadále udržovat vysoce kvalitní rozvoj, kultivovat domácí trh, nadále se účastnit konkurenčního boje na mezinárodním trhu a realizovat výstupy celého průmyslového řetězce „výrobky, technologie, talenty, management“. 

Učitelé a studenti Univerzity Tsinghua zpívali Internationálu v mnoha jazycích na oslavu 100. narozenin KS Číny

U příležitosti 100. výročí založení Komunistické strany Číny zpívali učitelé a studenti z Číny i zahraničí na Univerzitě Tsinghua Internacionálu v čínštině, angličtině, francouzštině, němčině, ruštině, japonštině a španělštině, aby vyjádřili svou touhu po krásné budoucnosti.

Originální francouzskou verzi L'Internationale napsal básník jeden z vůdců Pařížské komuny Eugène Pottier v roce 1871. Text líčí sociální nespravedlnost a hladovějící a utiskované dělníky vyzývá ke vzpouře. V roce 1888 se dostal do rukou dělnického skladatele Pierra Degeytera v Lille, který k němu napsal hudební doprovod. Píseň se pak zpívala na odborářských slavnostech a dělnických shromážděních ve Francii.

Od té doby se Internacionála stala hymnou mezinárodního dělnického hnutí. A v roce 2021 jí zpívá skupina čínské mládeže na oslavu 100. narozeniny KS Číny. Co zůstává nezměněno, je láska k zemi a světu. „Internacionála je zítřka lidský rod.“

Oslavy stého výročí

Sté výroční vzniku Komunistické strany Číny, které připadá na prvního července, slaví celá země. Konají se různé kulturní a osvětové akce, kterými žijí všichni obyvatelé Číny.

Jako pocta historii Komunistické strany Číny byla realizována dramatická i taneční představení na toto téma. Fotografie zachycuje skupinový tanec „Osm žen vržených do řeky“, který 28. května předvedli učitelé a studenti tanečního odboru Wuchanské hudební konzervatoře v provincii Chu-pej. Foto: Zhao Jun / Guangming Picture

Více než 60 budov ve městě Jinan rozsvítilo 24. června noční oblohu. Světelná show na oslavu 100. narozenin KS Číny byla rozdělena do tří částí, které ukázaly strastiplnou historii čínské komunistické strany. Foto: Xu Zhou / Guangming Picture

V okrese Wanda v autonomní prefektuře národnostní menšiny Miao a Dong Qiandongnan v provincii Guizhou (Kuej-čou) se 22. června konala akce „Zpívejte lidové písně pro stranu“. Více než 100 lidí z etnických menšin se obléklo do slavnostních kostýmů a v mandarínštině a jazycích své národnosti zpívali o prosperující vlasti a šťastném životě lidí. Společně tak oslavili 100. výročí založení Komunistické strany Číny. Foto: Huang Xiaohai / Guangming Picture

Na věži Jiaxiu ve městě Guiyang v provincii Guizhou (Kuej-čou) v Číně vlaje ve větru pětihvězdá červená vlajka. Město oslavuje sté výročí založení KS Číny i dalšími aktivitami. Foto: Zhao Song / Guangming Picture

Učitelka z hor: Chci-li zachránit dítě, musím zachránit jeho rodinu

U příležitosti stých narozenin Komunistické strany Číny poprvé udělil ústřední výbor KS Číny Řád 1. července. „Vydám ze sebe maximum,“ řekla oceněná ředitelka školy Zhang Guimei.

Zhang Guimei se narodila v roce 1957 a v 17 letech přišla do provincie Yunnan podpořit místní rozvoj. Po mnoho let pracovala v oblastech postižených chudobou. Když viděla mnoho dívek předčasně ukončit školní docházku právě kvůli chudobě jejich rodin nebo dokonce kvůli diskriminaci pohlaví, založila první dívčí střední školu Huaping ve městě Lijiang.

Většina jejích studentek pochází z chudých venkovských rodin, některé musely kvůli finančním problémům školu opustit. Zhang Guimei ale navštěvuje jejich domovy téměř každý den, snaží se pochopit a pomoci.

Za posledních 12 let tak navštívila více než 1600 domácností a procestovala přes 110 tisíc kilometrů. I když trpěla různými nemocemi a bolesti jí ztěžovaly chůzi, trvala na návštěvách domovů svých svěřenkyň.

Zhang Guimei v kampusu dívčí střední školy Huaping ve městě Lijiang v provincii Yunnan. Foto: Agentura Nová Čína„Chci-li zachránit dítě, musím zachránit jeho rodiče, jeho rodinu!“ S touto myšlenkou Zhang Guimei často věnuje finanční pobídky a dotace od vlád na všech úrovních na podporu studentek. Za tímto účelem nelituje darovat ani vlastní mzdu. Díky její pomoci se mnoha studentkám podařilo překonat obtíže a připravit se na přijímací zkoušky na vysokou školu.

Díky nezištné obětavosti Zhang Guimei si splnilo své sny o studio na univerzitě více než 1 800 dívek z chudých rodin. V roce 2019 více než 80 procent absolventek její školy složilo přijímací zkoušku na univerzitu. Toto číslo je ve městě Lijiang nejvyšší.

„Vynikající učitelka, která pomáhá plnit životní sny venkovských dívek.“ „Matka Zhang, která věnovala svůj celý život vzdělání“ – To jsou komentáře, které Zhang Guimei slyšela na slavnostním předávání Řádu 1. července.

Řád 1. července

U příležitosti stého výročí založení Komunistické strany Číny poprvé udělil ústřední výbor KS nejvyšší ocenění – Řád 1. července. Ceremoniál se konal 29. července v Paláci lidu v Pekingu. Generální tajemník strany, čínský prezident a předseda Ústřední vojenské komise Xi Jinping (Si Ťin-pching) řád osobně předal významným osobnostem.

Řád 1. července je nejvyšším oceněním KS Číny. Jeho design je jednoduchý a důstojný, hlavními barvami jsou červená, zlatá a bílá barva. Je vyráběn lisováním za studena, má filigránovou vložku a je pověšen na barevném hedvábí.

Smyslem udělování Řádu 1. července je slavnostně ocenit členy KS Číny, kteří mimořádně přispěli straně a lidem a vytvořili cenné duchovní bohatství.

Řád obdrželo 29 osob pocházejících ze všech společenských kruhů v Číně. Mezi nimi je například vynikající úředník, který pracoval pro zemi během války, ale byl neznámý v době míru, ředitelka školy v horách, která během více než 40 let věnovala veškerý čas vzdělávání v oblastech postižených chudobou, či první zvláštní zástupce čínské vlády pro africké záležitosti, který i v důchodu stále pomáhá prohlubovat bilaterální spolupráci.

V Pekingu byla oficiálně otevřena výstavní síň historie Komunistické strany Číny

Začátkem léta byla v Pekingu oficiálně otevřena výstavní síň historie Komunistické strany Číny při příležitosti oslavy 100. narozenin KS Číny.

Odpoledne 18. června přijeli na výstavu o historii Komunistické strany Číny prezident Xi Jinping (Si Ťin-pching) a další vedoucí představitelé státu a strany. Hlavním tématem zmíněné výstavy je „nezapomenout na původní ideu a mít na paměti poslání strany“. Ukazuje staletou historii Komunistické strany Číny, kterou dokumentuje na více než 2 600 obrázích a 3 500 souborech kulturních památek.

Po návštěvě přišel Xi Jinping a další vedoucí představitelé Komunistické strany Číny do červeného sálu výstavní síně Komunistické strany Číny. Tváří v tvář jasně červené vlajce KS Číny zvedl Xi Jinping pravou pěst a spolu se svými kolegy odříkal přísahu věrnosti straně.

Čína úspěšně vypustila kosmickou loď Shenzhou-12 se třemi astronauty na palubě

Ve čtvrtek 17. června v 9:22 hodin Čína vypustila kosmickou loď Shenzhou (Šen-čou)-12 se třemi astronauty na palubě. Znamená to další velký krok vpřed při výstavbě čínské vesmírné stanice.

Třemi astronauty na palubě jsou Nie Haisheng (Nie Chaj-šeng), Liu Boming (Liou Po-ming) a Tang Hongbo (Tchang Chung-po). Velitelem mise je Nie Haisheng, který už absolvoval misí Shenzhou-6 a Shenzhou-10. Liu Boming se účastnil mise Shenzhou-7 a Tang Hongbo letí do vesmíru poprvé. Na oběžné dráze stráví tří měsíce a jejich úkoly souvisí především s budováním vesmírné stanice:

* Testování kabiny základního centrálního modulu Tianhe (Tchien-che), ověření systému na podporu života, testování robotického ramene a správu materiálu a odpadu.

* Činnosti mimo kabinu včetně montáže a testování jednotky Extravehicular Mobility Unit (EMU), tedy nezávislého skafandru sloužícího pro výstup do vesmíru. Astronauti v něm budou například montovat panoramatickou kameru či prodlouženou čerpací jednotku.

* Montáž a testování vybavení pro vědecké a technologické experimenty a samotný výzkum v oblastech kosmických aplikací a medicíny.

* Každodenní péče o tělo a tělesná cvičení podle plánu s pravidelným sledováním a vyhodnocováním vlastního zdravotního stavu.

Původní vesmírná stanice Tiangong (Tchien-kung)-1, který byla úspěšně vypuštěna v roce 2011, poskytuje astronautům 15 kubických metrů prostoru. V roce 2021 začala Čína stavět stanici Tianhe, která zvyšuje prostor pro astronauty na 110 metrů krychlových.

Zároveň zde v souladu s koncepcí „humanizace“ vznikly obytné a pracovní prostory včetně samostatného prostoru na spaní, místa pro cvičení, kuchyně či jídelny. V co největší míře zohledňují soukromí, což výrazně zlepšuje kvalitu života astronautů.

Nezávislý prostor na spaní jim umožňuje více odpočívat a užívat si kvalitní spánek. Ve vesmíru si sice astronauti nemohou užít koupele jako na Zemi, ale každý si může dát sprchu v „zabalené sprše“ se stříkací pistolí. Navíc mohou využívat lepší komunikační technologie včetně „mobilní WiFi“.

V Pekingu otevřeli výstavní síň historie Komunistické strany Číny

Výstavní síně historie Komunistické strany Číny vybudovaná při příležitosti stého výročí strany se nachází v olympijském parku v Pekingu. Sousedí s dalšími kulturními zařízeními na národní úrovni, jako jsou Čínské muzeum vědy a technologie, Čínské muzeum umění a Čínská akademie historie.

Za konstrukcí síně stojí společnost Beijing Architectural Design and Research Institute Co., Ltd., která před více než 60 lety navrhla palác lidu v Pekingu. Projekt byl oficálně zahájen 10. září 2018 a dokončen 5. května 2021.

Při pohledu dolů ze vzduchu představuje pavilon tvar čínského znaku „工“. Symbolizuje tím fakt, že Komunistická strana Číny je předvojem dělnické třídy, lidu a národa. Exteriér na sebe vzal podobu tradiční kolonády, esence čínské architektury.

Na východní a západní straně výstavní síně stojí 28 sloupů symbolizujících založení nové Číny Komunistickou stranou Číny po 28 letech krvavých bitev. Šest pilířů na severu a jihu poukazuje na temperamentní styl Komunistické strany Číny, která vede čínský lid k odvážnému pochodu od vítězství k vítězství.

Na náměstí na západní straně síně stojí pět skupin soch pojmenovaných „Vlajka“, „Víra“, „Velká mise“, „Překonání obtíže“ a „Sny“. Tyto plastiky společně vytvořily Ústřední akademie výtvarných umění, Čínská akademie umění, Akademie výtvarných umění Univerzity Tsinghua, Akademie výtvarných umění Lu Xun, Čínské národní muzeum umění a další instituce.

Uprostřed severní strany náměstí je na pět metrů vysoké plošině 8,1 metru vysoká socha „Vlajka“. Její základna je metr vysoká a vlajková část 7,1 metru vysoká a 21 metrů dlouhá, což symbolizuje 1. červenec 1921.

Socha „Víra“ reprodukuje scénu slavnostní přísahy členů Čínské komunistické strany a ukazuje, že čínští komunisté vedou lidi všech etnických skupin po celé zemi.

Pošta zřízená pro návštěvníky výstavní haly bude používat speciální poštovní směrovací číslo „100100“. To poukazuje nejen na sté výročí založení strany, ale také na fakt, že Komunistická strana Číny vede zemi směrem k cílům „dvou staletí“.

Rychlé tempo očkování proti COVID-19 v Číně

Dne 31. prosince 2020 čínská Národní správa léčivých přípravků udělila podmíněné rozhodnutí o registraci první vakcíny proti COVID-19 vyvinuté společností Beijing Biological Products Institute Co., Ltd., v rámci skupiny China National Biotec Group přidružené k Sinopharm.

Čína nyní usilovně pracuje na hromadném očkování svých obyvatel proti COVID-19. Prvních 100 milionů dávek vakcín bylo podáno už k 27. březnu. Podle denních aktualizací Národní zdravotní komise pak trvalo pouze dalších 25 dní, než počet aplikovaných vakcín v Číně překročil 200 milionů dávek.

Tempo očkování se poté dále prudce zvyšovalo. Za dalších 16 dní už bylo aplikováno 300 milionů dávek, devět dní stačilo na překročení počtu 400 milionů dávek a sedm dní na 500 milionů. Mety 600, respektive 700 milionů dávek bylo dosaženo shodně za pět dní.

K 6. červnu tak bylo v Číně podáno více než 777 milionů dávek vakcín proti COVID-19, což je zhruba třetina z 2,1 miliardy dávek vakcín distribuovaných globálně. Zrychlené očkování prokázalo odhodlání Číny posílit úsilí o překonání epidemie COVID-19.

 

Sanxingdui: Časoprostorová kapsle čínské civilizace

V lokalitě Sanxingdui (San-sing-tuej) známé jako devátý div světa byl 20. března letošního roku učiněn další významný archeologický objev. Byly zde nalezeny fragmenty zlatých masek, malované portréty bronzových hlav, bronzové posvátné stromy a nefritové předměty. Rozmanitost a bohatství objevených kulturních památek ukazují rozvinutost starověké civilizace státu Shu.

Na hedvábí se možná psalo

Poprvé byly v Sanxingdui v „obětních jámách” objeveny zbytky rozloženého hedvábí. Hedvábné proteiny už byly nalezeny několikrát při testování půdních vzorků, což naznačuje, že království Sanxingdui před více než 3000 lety používalo hedvábí.

V Sanxingdui zatím nebyla nalezena textová památka, odborníci ale ve výkopech objevili velké množství rumělky. Zatím není možné určit, k čemu sloužila, je ale možné, že tvořila dekorace na hedvábné látce, nebo jí dokonce byla látka popsána. Jinými slovy: Hedvábí možná bylo hmotným nosičem starověkého písma.

Kontakty starověké civilizace Shu

Archeologové se slonovinou v „obětní jámě“ číslo 4 v lokalitě Sanxingdui ve městě Guanghan v provincii S'-čchuanuZ nově objevených jam a dvou jam z roku 1986 bylo vytěženo celkem 211 slonoviny, nejdelší měla 1,5 metru. Ukazuje to, že slonovina byla velmi důležitou komoditou. Očekává se, že další zkoumání odhalí tehdejší klima a prostředí roviny Čcheng-tu a odhalí spojení mezi Sanxingdui a jižní hedvábnou cestou.

Jedinečná bronzová socha

Státní správa kulturního dědictví vyhlásila 28. května národním pokladem bronzovou sochu nedávno objevenou v Sanxingdui. Socha klečí, oblečená do vyšívané krátké sukně, ruce a prsty má složené. Hlava má velké oči a šklebí se. Její výraz je přehnaný a zvláštní. Jde zřejmě o polohu uctívání bohů, postoj obvyklý během obětních obřadů v období království Sanxingdui. Bronzový pohár na temeni hlavy je typickým předmětem z období dynastie Shang. Na soše je zobrazeno několik draků, které zdůrazňují urozený stav zobrazené osoby.

Bronzová socha objevená v lokalitě SanxingduiSanxingdui je ve světové bronzové kultuře jedinečná. Zdejší lokalita je důležitým místem narození čínské civilizace. Sanxingdui spolu s lokalitou Jinsha patří ke světovému kulturnímu dědictví.

Zemřel čínský vědec Yuan Longping, otec hybridní rýže 

Yuan Longping (Jüan Lung-pching), čínský agronom známý jako průkopník vývoje prvních hybridních odrůd rýže na světě, které významně zlepšily produkci rýže v Číně a bezpečnost potravin, zemřel v sobotu v nemocnici ve městě Changsha ve středočínské provincii Hunan (Chu-nan) ve věku 91 let.

„Lidé jsou jako semena, měli bychom být dobrým semenem,“ často říkal akademik Yuan Longping za svého života. Svůj život zasvětil výzkumu hybridní rýže a významně přispěl k potravinové bezpečnosti Číny, vědeckému rozvoji v zemědělství a světovému zásobování potravinami. Získal nejvyšší cenu za vědu a technologii v zemi, zvláštní cenu za národní vědu a cenu za technologický pokrok, zvláštní národní cenu za vynález, cenu za vědu UNESCO, Světovou cenu za potraviny atd. V roce 2018 získal i titul „průkopník reformy“ a v roce 2019 byl oceněn „Medailí republiky“.

Jako mladý učitel na hunanském venkově byl Yuan Longping svědkem devastace, kterou přinesl celonárodní hladomor. Jednoho dne v roce 1953 vyšel Yuan Longping mimo školu a narazil na dvě vychrtlé mrtvoly na kraji ulice. Jejich těla byla tak tenká, že vypadala jako kůže zabalená do koster. Scéna Yuana hluboce zasáhla a měl pocit, že musí něco udělat.Od pěstování pšenice a sladkých brambor přešel k rýži, protože klima v Hunanu pro zmíněné plodiny nebylo přívětivé.

Tehdy se rýže považovala za samoopylující se rostlinu, což byla nezpochybnitelná vědecká teorie. Po neúspěšných experimentech, které by tuto teorii dokázaly, se Yuan Longping rozhodl tuto „pravdu“ napadnout, a proto se ponořil do experimentů hybridizace rýže, přestože ho mnozí zesměšňovali.

Více než 50 let vedl Yuan Longping tým provádějící výzkum superhybridního pěstování rýže a neustále vytvářel nové výstupní rekordy. Každý rok jezdil na tři či čtyři měsíce pracovat na základnu Nanfan ve městě Sanya na ostrově Hainan na jihu Číny. Když byl v dobrém zdravotním stavu, chodil téměř každý den na pole, aby rýži osobně zkontroloval.

V prosinci 2020 bylo Yuan Longpingovi již 90 let. Přestože se jeho rodina a kolegové obávali o jeho fyzický stav, vydal se jako obvykle na základnu v Sanya. Ačkoliv nemohl kvůli nemocným nohám chodit na pole, pečlivě studoval semena třetí generace hybridní rýže pod mikroskopem a dělal si podrobné záznamy. Zaměstnanci vzpomínají, že každý den přemýšlel o třetí generace hybridní rýže, dokonce i před spaním.

Z části svých bonusů vytvořil cenu „Yuan Longpinga“ za pokrok v zemědělských vědách. Tu obdržel také indický vědec Ishi Kumar, který před více než 30 lety přijel do Hunanu, aby se zúčastnil školení o technologii hybridní rýže. Nyní jeho nové odrůdy představují 50 procent celkové plochy hybridní rýže v Indii, která se po Číně stala druhým největším producentem hybridní rýže. Podle statistik Yuan Longping vyškolil za posledních několik desetiletí více než 14 tisíc techniků z více než 80 rozvojových zemí.

Čínská hybridní rýže se pěstuje v desítkách zemí a oblastí v Asii, Africe a Severní a Jižní Americe s roční výsadbou osm milionů hektarů. Za posledních 40 let cestoval akademik Yuan Longping a jeho vědci také do Indie, Pákistánu, Vietnamu, Myanmaru, Bangladéše, Srí Lanky, na Madagaskar, do Spojených států a dalších zemí, aby poskytli rady a konzultace výzkumníkům rýže.

Kenneth M. Quinn, předseda Nadace ceny World Food Prize, znal Yuan Longpinga přes 20 let. Uvedl, že po smrti profesora Yuana Longpinga ztratila Čína a svět jednoho z největších zemědělských vědců na planetě. „A já jsem ztratil i jednoho ze svých nejbližších přátel. Myslím, že i za 100 let budou lidé v Číně i na celém světě stále hovořit o Yuan Longping. Tak důležité jsou jeho úspěchy,“ poznamenal Quinn.

Čínská sonda Tianwen-1 úspěšně přistála na Marsu

Sonda Tianwen-1, kterou na Mars vyslala Čínská kosmická agentura (CNSA), úspěšně dosedla na tuto planetu 15. května v 7:18 pekingského času. Jedná se o první čínskou misi na povrch rudé planety.

Čínská sonda Tianwen-1 byla vypuštěna 23. července 2020 a orbitu Marsu dosáhla letos v únoru. Po vstupu na oběžnou dráhu podrobně zkoumala místo předem zvoleného přistání.

To je známé svou záludností. Jeho obtížnost si můžeme představit jako ekvivalent odpálení golfového míčku z Paříže do jamky v Tokiu. Vzhledem k řadě technických obtíží končí zhruba polovina pokusů o přistání na Marsu neúspěchem.

Čína již dříve měla zkušenosti s přistáním na povrchu Měsíce, dostat Tianwen-1 na Mars ale bylo obtížnější. Nejenom kvůli tamní atmosféře (její hustota činí asi jedno procento zemské atmosféry), ale i kvůli tomu, že komunikace mezi sondou a Zemí má vzhledem ke vzdálenosti zpoždění zhruba dvacet minut.

Průzkum Marsu má pět hlavních úkolů, zahrnují například výzkum prostředí, morfologie povrchu a struktury půdy. Sonda také sbírá údaje o teplotě, tlaku, rychlosti a směru větru a o magnetickém a gravitačním poli Marsu.