Podaří se zachránit galerii?

Email Tisk PDF

ondrejmrazekObětí nedomyšlených úspor českobudějovické radnice se má stát jedno z nejpozoruhodnějších center současného umění v zemi – galerie městského Domu umění. Rozhodnutí radních smrdí skandálem a mezinárodní ostudou.

Českobudějovická galerie moderního umění je jedním z mála míst v České republice, kde jsou k vidění díla největších hvězd současného evropského a světového umění, jako například Liam Gillick, jehož výstava právě probíhá. Jedinečnosti přístupu a dramaturgie zdejšího kurátora a duchovního otce projektu Michala Škody se dostává zasloužené pozornosti médií a veřejnosti paradoxně až v okamžiku, kdy jí hrozí zánik. Pod petici za záchranu galerie se podepsaly stovky lidí, magistrát je zavalen dopisy od významných osobností kulturního života (viz článek vpravo), k výtvarníkům se přidal například i Zdeněk Svěrák.
„Michalu Škodovi se podařil malý zázrak. Získat největší hvězdy současného moderního umění se mu daří díky tomu, že dokáže rozpoznávat kvalitní umělce a získat je netradiční cestou pro spolupráci na konkrétních projektech,“ řekla LtN ředitelka neziskové organizace Pro Cultur/ Otevřená společnost Marta Smolíková. „Daří se mu to, co marně očekáváme od institucí jako je třeba Národní galerie. Otevírá nás světu. Tím smutnější je záměr radních jeho galerii zavřít,“ zdůrazňuje. „Situace je skutečně špatná. Galerie radním překáží v prodeji lukrativní budovy, což je pravým důvodem pokusů o její likvidaci. Postup radnice je nekompetentní, krátkozraký a navíc amorální, jde jim jen o peníze, dále nevidí,“ řekl LtN Michal Škoda. Získávat světově proslulé umělce se mu daří díky jeho „know-how“ a intenzivní spolupráci s galeriemi. „Když si vybudujete důvěru, vycházejí vstříc, ať už se jedná o zápůjčky od galerií zdarma nebo ochotu umělců přijet a vytvořit díla pro konkrétní projekt přímo na místě,“ říká kurátor. Uvědomuje si, že kurátorskou koncepci, kterou doslova na koleně pracně budoval více než deset let, může za okamžik zničit jediné rozhodnutí radních.
Snad ještě více než o osud výstav, které jsou nasmlouvány dlouho dopředu, se přitom obává, že Jihočeský kraj přijde i o doprovodné výtvarné programy, které galerie s velkým úspěchem pořádá pro děti a mládež – od předškoláků až po středoškoláky. „O komentované prohlídky výstav uzpůsobené pro tu kterou věkovou kategorii je ohromný zájem. Na takovém přesahu mi přitom hodně záleží,“ dodává.
Na postupu radnice mu vadí zejména nekompetentnost a lhostejnost. „Celých dvanáct let nás tiše trpěli a teď najednou nás chtějí zrušit. Neřešili se mnou, jak by se galerie dala zachránit, a teď se jen vymlouvají na peníze,“ říká Škoda.
Provoz galerie přitom ročně nestojí jihočeskou metropoli více než půldruhého miliónu korun, což je u instituce srovnatelného významu částka překvapivě skromná. Oficiální zdůvodněním „finanční neudržitelnosti“ galerie se proto stalo prohlášení primátora, že dům, v němž galerie sídlí, „objektivně vyžaduje takové investice, že může reálně převážit záměr prodeje objektu nad jeho ponecháním v majetku města.“ I vrabci na střechách malebných českobudějovických domů si ovšem štěbetají o tom, že uzavření galerie je záminkou, jak vypudit z lukrativního domu nechtěného nájemníka a se ziskem jej prodat.
Na českobudějovické radnici se zatím dějí věci, připomínající hru radních na schovávanou. Intenzita protestů proti likvidaci galerie je zaskočila a v nastalé panice začali zapírat a mlžit. Na jedné straně obviňují kurátora Michala Škodu z rozvíření „hysterické kampaně“, na straně druhé berou zpět svá ostrá vyjádření zpřed několika dnů, opakují, že jim na kultuře moc záleží a ohledně galerie ještě nic není rozhodnuto. Bude zajímavé sledovat, jak se to vše projeví 27. ledna, kdy se má na radnici o osudu galerie definitivně rozhodnout.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 28 Leden 2010 10:35 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB