Vyrozumění

21.10.2017 - 28.12.2017, 18:30
Ostrava, Komorní scéna Aréna
Činohra

Poprvé se na jeviště Komorní scény Aréna dostává jeden z nejdůležitějších českých autorů, dramatik, filozof a posléze první porevoluční prezident, Václav Havel. Aktuálně se ostravským divákům představí díky své (jako druhé uvedené) hře Vyrozumění.

Václav Havel začal psát Vyrozumění tři roky před jeho premiérou, tedy v roce 1962, některé zdroje dokonce posouvají začátek práce na tomto textu do roku 1959. Tedy ještě před jeho vůbec první uvedenou hru, Zahradní slavnost. Ta se před publikem Divadla Na zábradlí poprvé hrála v roce 1963. Vyrozumění mělo premiéru v červenci roku 1965 v Divadle Na zábradlí v režii Jana Grossmanna.  

Děj hry nás zavádí do jistého úřadu, kde je v rámci zvýšení srozumitelnosti úředních dokumentů zaveden do úředního styku umělý jazyk ptydepe. Ten má zamezit jakýmkoli nedorozuměním, neboť se v něm každé slovo od ostatních liší natolik, že neexistuje ani ta nejmenší možnost záměny. Boj o jeho prosazení je provázen intrikami, které nám i dnes přijdou velice povědomé. Nakonec se však ukáže, že nový jazyk je natolik složitý, že se mu nikdo z úředníků není schopen naučit, a celý projekt je proto odvolán. Tedy odvolán s tím, že jej nahradí jiný, stejně nesrozumitelný umělý jazyk s názvem chorukor. Oproti Zahradní slavnosti má Vyrozumění postavy se srozumitelnějšími charaktery a motivy chování, situace jsou dramaticky vystavené a hra je tak přístupnější divákům.

Myšlenku na existenci umělého jazyka vnukl Havlovi jeho bratr Ivan, matematik. Tedy stejně, jako Karlu Čapkovi „vymyslel“ slovo robot jeho bratr Josef, i zde došlo na bratrskou spolupráci při vzniku termínu, které se posléze zapsal do slovníku běžného jazyka coby výraz pro nesrozumitelnou oborovou hatmatilku, při níž je obyčejný smrtelník ztracen. Havlův bratr Ivan napsal na vojně parodickou hru v naprosto nesrozumitelném jazyce, kterému dal název ptydepe. Václav Havel pak nápad svého staršího bratra s jeho souhlasem převzal a dále rozvedl. „Nerad musím doznat, že myšlenka umělého jazyka jménem ptydepe nebyla moje: podstrčil mi ji můj bratr Ivan, matematik. Hru jsem si samozřejmě vymyslel sám a napsal po svém, s bratrem jsem pak konzultoval jen odborné pasáže o redundanci,“ vysvětloval sám autor hry.

Václav Havel ve Vyrozumění zachytil téma tlaku společnosti na člověka a jeho zápasu se společností. Zkoumá možnosti přežití v ní a především cenu za toto přežití. Vyrozumění je podobenstvím o člověku a společnosti obecně, přičemž autor vycházel ze svých velmi konkrétních zkušeností ze země, odkud pocházel.

Ve Vyrozumění je plno rovin, které si lze snadno odmyslet – mám na mysli třeba ten posměch byrokracii –, ale za nimi se skrývají, alespoň doufám, i roviny hlubší, třeba modelové situace, kdy člověk lže sám sobě... Takové téma by nemělo vlastně nikdy zestárnout – je-li dobře vyjádřeno“ řekl Václav Havel po premiéře hry v roce 1993.

Ostatně sám v roce 1983, u příležitosti premiéry Vyrozumění ve vídeňském Burghteatru, napsal do programu k této inscenaci, že by si měl přát jediné – aby konečně přestala tato hra platit. Jak vidno, nestalo se a ani se nestane a tato vtipná reflexe byrokratického myšlení, třeba nově i díky bruselským nařízením, nijak neztrácí na své aktuálnosti.

Proto se diváci mohou setkat s nejnovější českou inscenací této hry, pod kterou je tentokrát coby režisér podepsán Vojtěch Štěpánek, představitel mladé režisérské generace. (1984). V Komorní scéně Aréna jde o jeho třetí režii, již zde nazkoušel inscenace Budovatelé říše a Obraz.   

„Doba se změnila, lidi ne. Je to hra o frázích a jejich prázdnosti a současně o jejich veliké moci. Je jedno, v jaké době člověk žije, vždy má nějaké svědomí a vždy je konfrontovaný s vlastní schopností zorientovat se v realitě a prosadit se v ní. Za asistence malých či velkých vin. A tahle hra s tématem viny velmi pracuje a ukazuje, že chce-li si člověk zachovat určité jistoty, musí jednat zcela proti osobnímu přesvědčení,“ říká režisér inscenace Vojtěch Štěpánek.

KULTURNÍ SERVIS

Mezinárodní den flamenka
23.11. - 26.11., 20:00; 19:30; 19.00; 18.00
Praha - Divadlo U hasičů, La Fabrica, Malostranská beseda
Počestné paní plzeňské
28.10. - 25.12., 19:00
Plzeň, Divadlo J.K.Tyla, Nová scéna
Sráč Sam
27.10. - 28.02., 10 - 18
Praha, GHMP, Colloredo-Mansfeldský palác
Žena z dřívějška
04.11. - 29.12., 19:00
Brno, Městské divadlo, Činoherní scéna
Tajuplný ostrov
20.10. - 26.12., 16:00
Liberec, Divadlo F.X.Šaldy
La Traviata
20.10. - 27.12., 19:00
České Budějovice, Dům kultury Metropol
Vyrozumění
21.10. - 28.12., 18:30
Ostrava, Komorní scéna Aréna
Zdeněk Merta u klavíru
23.10. - 05.12., 19:00
Brno, Městské divadlo, Činoherní scéna
Timeless
20.10. - 29.11., 19:30
Praha, Národní divadlo
Teror
13.10. - 03.12., 19:00
Brno, Divadlo Reduta
Jan Jakub Ryba
14.10. - 21.06., 19:00
Plzeň, Divadlo J.K.Tyla, Velké divadlo
Děsnej pátek
21.10. - 28.06., 19:30
Brno, Městské divadlo, Hudební sál
Rekviem za nekonečno
22.10. - 22.12., 19:00
Praha, Divadlo na Vinohradech
Krása dneška
10.10. - 19.06., 19:30
Praha, Experimentální prostor NoD, Dlouhá ul.
Na návštěvě
07.10. - 31.12., 08-12
Český rozhlas stanice D-dur
Folkparada
01.10. - 31.12., 20:00
Český rozhlas - regionální stanice
Pavel Baňka:Blízkost
10.10. - 07.01., 10 - 18
Praha, Dům fotografie
Hollar dnes
13.10. - 20.01., 10 - 18
Praha, Obecní dům
Zahrada divů v Plzni
30.09. - 30.06., 18:30
Plzeň
Olejová lampa
06.10. - 30.06., 19:00
Český Těšín, Divadlo - polská scéna

Kompletní kulturní servis

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB