Hrozí našim dětem digitální demence? Třetí díl diskuse: Věčný boj

Email Tisk PDF

tablet lenovoMinistr školství Marcel Chládek chce podpořit masivní nákup tabletů pro školy a proškolení učitelů, kteří je budou používat. Má jít o investici až jedné miliardy korun. Zdá se, jakoby využívání digitálních technologií na školách bylo u nás považováno za něco automaticky, samozřejmě pozitivního. Je to ale skutečně tak jasné? Nechybí k tématu rozsáhlejší a hlubší diskuse?

Nedávno vyšla v českém překladu kniha německého profesora psychiatrie Manfreda Spitzera Digitální demence (Host, 2014). Spitzer v ní prostřednictvím řady průzkumů dokládá, že digitální technologie učení nejenom nepomáhají, ale jsou dokonce škodlivé. Zjednodušeně řečeno, lze základní autorovu tezi vyjádřit takto: Tím, že nám počítače, internet, nebo třeba GPS navigace ulehčují duševní činnost, odvádějí nás od „tréninku mozku". Když máme jistotu, že je informace někde uložena a kdykoli ji můžeme vyhledat, nic nás nenutí si ji zapamtovat. Když nám navigace v automobilu říká, kudy máme jet, nemusíme se soustředit na prostor, ve kterém se pohybujeme, sami - bez navigace - ztrácíme postupně schopnost prostorové orientace. A konečně, když si zvykáme na možnost vyhledávat informace a zároveň sledovat emaily, chat, poslouchat hudbu..., ztrácíme schopnost soustředění, schopnost intenzivní práce...

 

S počítači tak podle Spitzera a řady jeho kolegů směřujeme nikoli ke snazšímu učení, nýbrž k „digitální demenci". K chátrání funkcí našeho mozku.

 

Literární noviny se proto obrátily na odborníky a učitele, aby se diskuse na tato témata otevřela.

 

S obhajobou digitalizace jako nezbytnosti v současném světě do diskuse vstupuje odborník na moderní vzdělávací technologie z Pedagogické fakulty UK Bořivoj Brdička.

 

Věčný boj
Je to věčný boj. Označuji ho na souboj techno-pesimistů a techno-optimistů. Signifikantním byl např. boj Britannicy již před více než 8 lety - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11759/ nebo souboj Kozmy s Danielem - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11821/. Pro nás vzdělávací technology je hlavním představitelem techno-pesimistů Larry Cuban - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11821/.

 

Myslím ale, že se tento typ diskuze zvolna stává bezpředmětným. Většinou používám k odůvodnění Marca Prenského - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10639/. Cituji: "Technologie samotné nikdy nemohou nahradit intuici, dobrý úsudek, schopnost řešit problémy či morální směrování. V nepředstavitelně komplexní budoucnosti však nebude mít sebeinteligentnější jedinec bez přístupu k nástrojům digitálního světa šanci vyrovnat se třeba i méně schopným účastníkům sítě." Když si pak přečtete ještě toto (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15277/), pochopíte, o co jde. Došlo ke
změně kompetencí potřebných pro život. Z toho vyplývá nutnost modifikace výukových cílů, o niž jsme se v rámci reformy (RVP) pokusili a neuspěli. Vaše otázka je bohužel špatně položená. Nejde o to, zda je třeba technologie z našeho života odstranit, ale o to, jak vychovávat lidi schopné je využívat ke svému prospěchu a ne naopak. Mám dojem, že k tomu by měli být učitelé vedeni. Ale nejsou.

 

- Já se ale neptám, zda je technologie třeba z našeho života odstranit. Ptám se, zda je třeba o jejich dalším masovém zavádění do škol víc diskutovat...

Jistě, ale erudovaně. Třeba příklad s výsledky testů PISA, který uvádí Spitzer, skutečně ukázal, že nejlepší výsledky nemají ti žáci, kteří používají počítač nejvíce. Sledovalo se ale hlavně domácí využití. To školní totiž i v cizině bylo tenkrát (2009) zanedbatelné. Mezi těmi, kteří tráví u počítače nejvíce času, jsou hlavně hráči, kteří se o školu moc nezajímají a navíc chodí do školy nevyspalí. Něco jiného by bylo, kdyby se jednalo o žáky, kteří je využívají ke svému obohacení. I v tomto případě ale ani já netvrdím, že více je vždy lépe.

 

- Co soudíte o hrozbě digitální demence?

Hrozí, necháme-li děti v online prostředí zcela bez podpory.

 

- Mají se počítače, „chytré" tabule a další technologie na školách používat? Jsou užitečná/ nutná nějaká omezení?

Snad už ani nemusím odpovídat. Používat nepochybně, ale kompetentně. Dodat do škol technologie a neudělat nic pro to, aby byly vhodně využity, to je zločin. Tedy, abych byl přesný, ta miliarda je vlastně primárně na přípravu učitelů, ale ve skutečnosti se jedná o dodávku tabletů. To školení bude naprosto nedostatečné.

 

- Spitzer také zmiňuje podezření, že za přesvědčením o užitečnosti počítačů pro výuku stojí především lobbing výrobců počítačů a software. Souhlasíte s tím?
To je klasika. Myslím, že jsem to slýchal nejvíce tak před 10 lety. Naše Státní informační politika vzdělávání (SIPVZ) by mohla být důkazem, že je to tak. Mohu posloužit i mnohem hezčími současnými důkazy z USA (Gates, Murdoch ad.). Došlo to tam již tak daleko, že jsou učitelé nahrazováni počítači - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/18183/. Jenže, když se pak podíváte na to, kam spěje vývoj třeba v oblasti zaměstnanosti (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/18033/), dojde vám, že snaha zpochybňovat užitečnost počítačů znamená ubližovat dětem. Zbývá tedy jen jedna otázka. Jsme schopni implementovat technologie do školství tak, aby byly přínosem? Pokud se ale ukáže, že ne. A to se, zdá se, děje, musíme zároveň říci lidem, že příští generace nebudou na globálním trhu práce konkurenceschopné...

 

- Mluvíte o techno-optimistech a techno-pesimistech, ale já bych ještě přidal kategorii techno-deterministů a dovolil bych si vás tam provokativně zařadit. Respektive se ptám: Nevidíte budoucnost jako přizpůsobování se imperativu technologií? Tak kritizuje moderní společnost třeba německý filozof Gunther Anders... Říkáte, že pokud dětem neumožníme pracovat s počítači, pokud nedokážeme počítače dobře implementovat do škol, pak z nich vychováme lidi nekonkurenceschopné na trhu práce... Ale neměli bychom se také nebo spíš zamýšlet nad tím, zda ten trh práce funguje dobře, zda člověka nedeformuje, a zda není sám výrazem deformace společnosti?
Chcete-li za techno-deterministu označovat někoho, kdo tvrdí, že je třeba nejdříve vědět, jak technologie výchovně působí a umět je, tam, kde je to přínosné, využít, pak mě klidně můžete přidat. V žádném případě mi nepřisuzujte názor, že by se měly používat za každou cenu všude. Víte, já již všechny podobné výtky znám nazpaměť. Učitelé většinově tíhnou asi docela logicky k přesvědčení, že bychom se měli technologiím vyhýbat. Vy jste pravděpodobně někde přišel k podobným štajnerovským názorům. Má odpověď je prostá. Až se vypíše celosvětové referendum za zrušení technologií, budu pro. Jinak je to podobné, jako když vegani nedávají dětem ani mléko. Všeho přiměřeně! Nesmíte zapomínat, že jsem do této problematiky, na rozdíl od vás, zcela ponořen...

 

- „Štajnerovské" názory mi blízké nejsou, ale o to tady nejde... Nerozumím stále tomu, proč byste v celosvětovém referendu hlasoval pro zrušení technologií? Rozumím tomu, že když je v současném světě jedni používají a jiní nikoli, mohou být ti druzí znevýhodněni. Ale pokud jste v principu pro jejich zrušení, není lepší tuto myšlenku prosazovat než se přizpůsobovat stávajícímu tlaku konkurence?
Není tak těžké pochopit, jak jsem to myslel. Zvláště když to vzápětí přirovnám k veganství. Je to stejně pomýlený přístup. Proč prosazovat něco, co nemá nejmenší naději na prosazení? Není vhodnější se snažit technologie přizpůsobit tomu, co bude lidstvu k užitku?

 

Předchozí dva díly diskuse můžete najít ZDE

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Středa, 30 Duben 2014 10:04 )  

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz