Hrozí našim dětem digitální demence?

Email Tisk PDF

tablet lenovoMinistr školství Marcel Chládek chce podpořit masivní nákup tabletů pro školy a proškolení učitelů, kteří je budou používat. Má jít o investici až jedné miliardy korun. Zdá se, jako by využívání digitálních technologií na školách bylo u nás považováno za něco automaticky samozřejmě pozitivního. Je to ale skutečně tak jasné? Nechybí k tématu rozsáhlejší a hlubší diskuse?

 

Nedávno vyšla v českém překladu kniha německého profesora psychiatrie Manfreda Spitzera Digitální demence (Host, 2014). Spitzer v ní prostřednictvím řady průzkumů dokládá, že digitální technologie učení nejenom nepomáhají, ale jsou dokonce škodlivé. Zjednodušeně řečeno, lze základní autorovu tezi vyjádřit takto: Tím, že nám počítače, internet, nebo třeba GPS navigace ulehčují duševní činnost, odvádějí nás od „tréninku mozku". Když máme jistotu, že je informace někde uložena a kdykoli ji můžeme vyhledat, nic nás nenutí si ji zapamatovat. Když nám navigace v automobilu říká, kudy máme jet, nemusíme se soustředit na prostor, ve kterém se pohybujeme, sami - bez navigace - ztrácíme postupně schopnost prostorové orientace. A konečně, když si zvykáme na možnost vyhledávat informace a zároveň sledovat e-maily, chat, poslouchat hudbu..., ztrácíme schopnost soustředění, schopnost intenzivní práce...

 

S počítači tak podle Spitzera a řady jeho kolegů směřujeme nikoli ke snazšímu učení, nýbrž k „digitální demenci". K chátrání funkcí našeho mozku.

 

Literární noviny se proto obrátily na odborníky a učitele, aby se diskuse na tato témata otevřela.

 

Jako první do diskuse vstoupil ministr školství Marcel Chládek.

 

- Myslíte, že by se o zavádění další vlny digitálních pomůcek na školy mělo u nás více diskutovat?

Tablety do škol jsou dlouhodobé téma, o kterém se vedou diskuse již několik let. Stejně tak, jako se dřív vedly diskuse ohledně počítačů do škol. Určitě by měla proběhnout odborná debata na toto téma. Nicméně řada dětí již tablety využívá doma, a to již od útlého věku. Jsou to však spíše hry, které děti k těmto vymoženostem přitahují. Myslím si, že pokud by se aplikovaly do výuky, daly by se využít mnohem efektivněji. Před zavedením je však třeba vyřešit řadu otázek. Jednou z nich je sociální hledisko, tedy, že tablet by muselo mít každé dítě bez rozdílu socioekonomického zařazení. Další věcí je, že na výuku formou tabletů musí být připraveni především samotní pedagogové.

 

- Co soudíte o hrozbě "digitální demence"?

Tablety, mobilní telefony, počítače, navigace v autě - to všechno jsou vynálezy, které člověku dokáží ulehčit život. Je nicméně na každém z nás, jak je bude využívat a nakolik se jim podřídí. Souvisí to s předchozí otázkou. Dnes děti na tabletech, počítačích nebo mobilech vyhledávají hlavně zábavu, hry. Musíme dětem ukázat, že tyto technické vynálezy jim mají sloužit, tedy například k učení a později k práci, a nikoliv je ovládat. Ale samozřejmě jsem si vědom, že by děti měly trávit čas mimo školu jinak než u počítače. I proto chci rozšířit výuku tělesné výchovy za pomoci odborných trenérů či sportovních klubů a slibuji si od toho, že to u dětí vyvolá zájem o sport jako takový, tedy i mimo školu.

 

Mají se počítače, "chytré tabule" apod. na školách používat? Vidíte jako užitečná/nutná... nějaká omezení?

Máme 21. století, jsem přesvědčen, že je to prostě součást dnešní moderní doby. Počítače jsou dnes prakticky všude a je velmi pravděpodobné, že je žáci budou využívat po celý svůj život, zejména v zaměstnání. Je tedy třeba je na to připravovat již od útlého věku. Je to stejné jako s výukou jazyků. Stejně tak chci podpořit technické vzdělávání, kdy by například děti již v mateřské škole pomocí stavebnic mohly rozvíjet své technické schopnosti.

 

Spitzer také zmiňuje podezření, že za přesvědčením o užitečnosti počítačů pro výuku stojí především lobbying výrobců počítačů i software... Souhlasíte s tím? Máte obavu, že masový nákup tabletů a jiné digitální technologie by mohl být v nějakém ohledu manipulován?

Všechny tyto věci jdou ošetřit. Samotné nákupy techniky se řídí jasně danými vyhláškami a zákony. Nevím, co stojí za přesvědčováním o užitečnosti počítačů. Kamkoliv jdu, vidím počítače, když se dívám na inzeráty, kde firmy hledají zaměstnance, ve velké většině je jako požadavek uvedena schopnost ovládat počítač a základní software. Jak už jsem řekl: máme 21. století.

 

Ve druhém díle diskuse přineseme kritický pohled učitele informatiky Jiřího Procházky.

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Úterý, 22 Duben 2014 12:15 )  

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz