Nádraží v Havířově: Bourat - nebourat - bourat -...

Email Tisk PDF

havirov nadrazi napisDění kolem nádraží v Havířově připomíná pohádku se dvěma konci. Loňský rok (a éra ministra Žáka) přinesl architektonicky cenné stavbě naději na nový (a lepší) život. Nový ministr Prachař téměř okamžitě po svém nástupu stvrdil nový rozsudek smrti, který vynesla dozorčí rada Českých drah.

 

Kauza nádraží v Havířově na www.literarky.cz:

Nádraží v Havířově: Brusel nahradí EU-brusel
Zachrání havířovské nádraží ministr dopravy?
Bourat umí každý...
Ministr uklízí
Havířovské nádraží definitivně zachráněno
Směrník? Buď si ho kupte a odvezte, nebo ho zboříme
Dráhy změnily rozhodnutí: Nádraží v Havířově se má bourat

Hlavním argumentem pro zbourání havířovského nádraží jsou pochopitelně peníze – kulturní hodnota či historická paměť, ty jsou u nás vždy až na druhém místě. Sumy, kterými se argumentuje, jsou ovšem povíce virtuální, fakta jsou vykládána tak, jak se to stoupencům bourání hodí.
V oficiální zprávě ministerstva dopravy se říká: „Na základě iniciativy části odborné veřejnosti byl bývalým ministrem dopravy Zdeňkem Žákem zřízen krizový štáb, který prověřoval možnosti přestavby. Opětovně tedy byly prověřeny investiční náklady všech v úvahu přicházejících variant řešení přestupního terminálu v Havířově. A opět bylo potvrzeno, že varianta se zachováním výpravní budovy halové části by byla výrazně vyšší, než je rozpočet schválené varianty. Příprava by si navíc vyžádala další čas, čímž by ztratilo Město i ČD možnost čerpat finance z EU."
Členové onoho krizového štábu to ovšem vidí jinak. „Není pravda, že varianta se zachováním stávající budovy je rozpočtově dražší. Kromě řečí zástupců Českých drah nikdo z krizového štábu ekonomické hodnocení neviděl. Opravovat se dá postupně, protože to nádraží funguje a na opravu se dají peníze shánět po menších částkách," míní Bedřich Šťastný, který se podílel na výstavbě Havířova. A historička Doubravka Olšáková z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR uvádí: „Krizový štáb se zabýval situací velmi podrobně a závěrem celého jednání bylo to, že se ministerstvo dopravy ve spolupráci s Českými drahami zavázalo k přepracování stávajícího projektu a nalezení nových dotačních prostředků. Důvodem bylo mimo jiné to, že samotné České dráhy konstatovaly, že z důvodu úspor nebudou mít finanční prostředky na demolici stávajícího nádraží a realizaci projektu v jeho zamýšleném rozsahu." Dokladem o pravdivosti jejích slov je pak zápis z jednání štábu z 15. října loňského roku.
Architektka Lucie Chytilová, předsedkyně havířovského sdružení Důl architektury, k argumentům o finanční výhodnosti demolice uvádí: „Jsme schopni prokázat, že stávající projekt města a Českých drah je podfinancován a částka dvě stě milionů korun je v představeném rozsahu nereálná. Možná České dráhy spoléhají na proplacení víceprací, ale ty zase nelze proplatit z evropských fondů, ale zatíží přímo státní rozpočet, čímž státu vznikne škoda. V případě tohoto projektu hovoříme minimálně o dvaceti milionech korun. Je zarážející, proč pan ministr osobně protlačuje takový projekt, jehož význam je navíc velmi diskutabilní."
Do obrany havířovského nádraží se loni zapojili i zástupci ANO, tedy stejné politické strany, kterou ve vládě zastupuje i nový ministr dopravy. Předseda místní organizace ANO Antonín Polický na srpnové demonstraci proti chystané demolici uvedl: „Hnutí ANO je proti demolici nádraží. Chceme, aby bylo zrekonstruováno. Je to i z finančního pohledu smysluplnější." Jeho slova stvrdila i poslankyně hnutí ANO za Moravskoslezský kraj Jana Lorencová: „Toto nádraží je nutné zachovat ze třech důvodů. Z důvodu architektonického, ekonomického i občanského. Toto nádraží k Havířovu patří."
Ministr Prachař ovšem pro podporu demolice použil i kulturně historický či chcete-li estetický argument. „Myslím, že nemůžete srovnávat nádraží Havířov se stavbami z období baroka či jiných významných slohů," odepsal na dotaz Martina Klody, který provozuje facebook Archi Wars. Při troše nadsázky bychom se asi měli začít bát i o Fantovu budovu Hlavního nádraží v Praze. Ale vážně: proti názoru páně ministra stojí řada názorů historiků architektury, historiků umění i praktikujících architektů. Do sporu se znovu vložila i Česká komora architektů. V jejím středečním stanovisku čteme: „Před necelými třemi lety Komora vyjádřila svůj nesouhlas s plánem zbourat cennou stavbu nádražní budovy v Havířově. ČKA ji považuje za vysoce kvalitní dopravní stavbu, jakých v České republice mnoho není. Přestože se původně zdálo, že vlastník objektu (České dráhy, a.s.) stavbu nezbourá, minulý týden podnik změnil názor a nádraží, jež je unikátním dokladem architektury 60. let, je opět v ohrožení. Komora se proto obrátila na ministra dopravy Antonína Prachaře, aby se o zachování a rekonstrukci stávající budovy nádraží v Havířově zasadil. Zároveň podala návrh na Ministerstvo kultury na prohlášení nádražního komplexu za kulturní památku."
Je tu šance? Ministerstvo kultury už jednou – navzdory odborným soudům – památkovou ochranu havířovskému nádraží odřeklo. Nový ministr kultury Daniel Herman ale na veřejnosti vystupuje jako obhájce moderní architektury. Nádraží v Havířově by tedy mohlo být oním pomyslným Rhodem – „Hic Rhodus, hic salta" –, na němž lze obdiv k architektonickým hodnotám relativně mladého data osvědčit.
Nabídne nám tedy pohádka ještě třetí konec?

havirov nadrazi1havirov nadrazi2havirov nadrazi3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOTO: Důl architektury

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Pátek, 28 Únor 2014 12:30 )  

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz