Bourat umí každý…

Email Tisk PDF

havirov nadrazi protestZbořit nádraží je zbytečné. Takové poselství vyslal páteční občanský happening v Havířově. Uspořádalo jej občanské sdružení Důl architektury, které již více jak dva roky usiluje o záchranu zdejšího nádraží, které je postaveno v tzv. bruselském stylu.

Protestu se zúčastnilo na pět desítek občanů města. „Existuje jednoduché řešení jeho rekonstrukce, ale o tom České dráhy nechtějí slyšet. Jejich cílem je proinvestovat co největší prostředky. To, co má na jeho místě vyrůst, je bezpohlavní stavba, která může stát na jakémkoliv místě v České republice," uvedla předsedkyně sdružení Důl architektury Lucie Chytilová.
S demolicí nádraží nesouhlasí ani bývalý havířovský primátor František Chobot. Na happeningu se četlo jeho písemné vyjádření: „Několikrát jsem se ve funkci primátora snažil s Českými dráhami jednat, aby se s naším nádražím něco udělalo. Bohužel bezvýsledně. Vždy jsem byl přesvědčen, že nádraží je jednodušší opravit, než jej bourat a stavět nové. To totiž umí každý, ale něco kloudného postavit, to už je horší. Betonářské firmy tolik nevydělají, ale nám bude zachována významná tvář města."
Z Prahy přijel i syn architekta Josefa Hrejsemnou, podle jehož projektu nádraží v letech1964 až 1969 stavělo. „Otec by neměl radost z toho, co se má stát s jeho dílem. Přístup vlastníka doložím na příkladu slovenského nádraží v Čadci. Před lety chtěly slovenské dráhy k nádraží provést přístavbu, zástupci drah za ním přijeli sem do Havířova, aby s ním vše zkonzultovali a dostavbu jim schválil. Nemuseli se jej na nic ptát, ale jejich úcta k němu a jeho dílu jim to nedovolila," prohlásil Vladimír Hrejsemnou.
Důl architektury a jeho iniciativu už od počátku podporuje Martin Strakoš z Národního památkového ústavu v Ostravě, který je rovněž autorem studie podporující prohlášení nádraží za kulturní památku. „V šedesátých letech nebyla architektura zatížena komunistickou ideologií. A právě z období této umělecké svobody pochází jedinečné havířovské nádraží," řekl Martin Strakoš.
Lucie Chytilová je přesvědčena, že ostudný stav nádraží je promyšleným záměrem Českých drah, jak jej bez protestů veřejnosti zdemolovat. „To, v jakém ostudném stavu je naše nádraží, není náhoda. Jde o promyšlenou a plánovanou devastaci samotnými Českými drahami. O nádražní budovu se přestanou starat, nádraží začne chátrat, osídlí ho bezdomovci, živnostníkům nasadí tak vysoké nájmy, aby se jim v budově nevyplatilo provozovat stánek nebo restauraci a z kdysi živého čistého nádraží se po několika letech stane nepříjemné opuštěné místo plné špíny a zápachu. Pár let nechají dráhy v takových otřesných podmínkách odbavovat cestující a pak přijdou s vysvobozením: Postavíme vám nové, moderní a voňavé nádraží. A lidé jásají. Úmyslně zdevastovaná budova se zbourá a postaví nová, neosobní stavba, jen se základním odbavením, která by mohla stát kdekoliv jinde a nerespektuje místo, ve kterém se nachází," popsala Chytilová ostudný mechanismus, který se nevztahuje zdaleka jen na havířovské nádraží.
Její slova potvrdil viceprezident Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR Martin J. Kadrman, který před pěti lety vedl boj za záchranu nádraží v Ústí nad Orlicí. „Věřte, stejný model cílené devastace dělají České dráhy po celé naší zemi. A je jedno, jestli se jedná o nádražní budovu zde v Havířově, v Mladé Boleslavi, v Karlových Varech nebo v Ústí nad Orlicí, kde se nám podařilo tamní krásné nádraží zachránit."

Výstupy jednotlivých řečníků byly doplněny vystoupením amatérského divadelního souboru DAT z Dolní Datyně.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz