Rostlinopis: hravé poučení

skladany prebal rostlinopisPo Stromovce pokračuje Jiří Dvořák – pod patronací nakladatelství Baobab – v literární procházce zeleným světem Rostlinopisem. Kniha je to pěkná už na pohled. Příjemný papír, příjemný formát, vtipně jemné, barevné a černobílé ilustrace Alžběty Skálové, které často využívají i komiksových postupu a dobře se doplňují s poetickou hravostí textů.

Hra začíná už přebalem. Ten je rozkládací: ze tří tulipánů, respektive tuli-pánů a tuli-dam, z přední a zadní strany obálky je jich najednou deset. Všechny s výraznými tureckými atributy. Což má svůj význam, jak naznačí doprovodný text: „Mnohé druhy tulipánů pocházejí z Turecka. Evropským cestovatelům, kteří je objevili, barevné květy připomínaly pokrývky hlav tamních obyvatel – trubany. A podle nich taky rostlinu nazvali: tulipán je vlastně zkomolený turban. Až na jaře rozkvete, prohlédněte si ho: něco na tom je, ne?" Vizuálně si Rostlinopis přímo říká o místo v soutěži nejkrásnějších knih, textově o Zlatou stuhu, když už ne přímo o Literu.

V abecedně řazených kapitolkách vypráví Jiří Dvořák o rostlinách pozoruhodně exotických i zcela prozaicky tuzemských či zdomácnělých. Někdy si vybere zvláštní vlastnosti rostliny, jindy zajímavý detail z jejího soužití s lidmi. Někdy líčí smyšlený příběh, jindy kapitolu z dějepisu. Všem je vlastní živý jazyk, vtip, ale také autorova odbornost, dobrá znalost věci (nad kterou navíc bděla Radka Sudová z Botanického ústavu Akademie věd ČR).

Textová i obrazová hravost potěší malé i velké, vždyť ostatně ta kniha má několik vrstev. Podle návodu autora, ji mohou použít učitelé, když se jim děti nudí při hodině přírodopisu – neboť „příroda je plná malých dobrodružství i napínavých příběhů, hádanek a neuvěřitelných tajemství". K příběhů rostlin se pojí otázky a odpovědi na boku stránek. Navíc, na internetových stránkách nakladatele (www.baobab-books.net) jsou k dispozici pracovní listy pro vyučování. Zároveň je to kniha pro celou rodinu: „... malým dětem bude stačit hádanka nebo veršovánka, větší se začtou do příběhu s dobrým koncem a dospělí se budou divit, kolik toho nevěděli".

Suma sumárum: Rostlinopis je velice pěkná kniha k poučení i pobavení.

Jiří Dvořák & Alžběta Skálová: Rostlinopis aneb Podivuhodné pravdy a výmysly ze zeleného světa. Baobab, edice Baohemia, 72 strany, 299 Kč, ISBN 978-80-87060-62-9.

rostlinopis strankyyrostlinopis stranky2rostlinopis stranky3rostlinopis stranky4