3 otázky pro vydavatelku Audioknihy roku 2016

Email Tisk PDF

 

Nováková JindřiškaNejlepší audioknihou loňského roku se stal Spalovač mrtvol z vydavatelství AudioStory. Stejný titul zvítězil rovněž v kategorii nejlepší audiokniha – jednohlasá četba a její interpret Lukáš Hlavica si odnesl cenu pro nejlepšího mužského interpreta. Co na tento úspěch říká majitelka vydavatelství Jindřiška Nováková? A jak hodnotí dosavadní vývoj tuzemského audioknižního trhu?

 

 

Možný úspěch Spalovače mrtvol a Lukáše Hlavici v letošním ročníku soutěže o ceny O2 Audiokniha roku prozrazovalo již množství nominací. Překvapilo vás přesto trojnásobné ocenění vámi vydané audioknihy a jejího interpreta?

Intuice mi napovídala, že Lukáš Hlavica tentokrát zvítězí v kategorii Nejlepší interpret. Moc jsem mu to přála. V kategorii Nejlepší jednohlasá audiokniha jsme měli se Spalovačem mrtvol silné soupeře: Lolitu a Postřižiny. Tipovala bych, že vyhrají Postřižiny, proto bylo vítězství i v této kategorii pro mě opravdovým šokem! Pozitivním, samozřejmě. A konečně nejvyšší ocenění – Absolutní vítěz – tak to už byla čirá radost… nepředstavitelný pocit. Děkuji odborné porotě, jejíž členové hlasovali samostatně a tajně. Neměli možnost se domlouvat, takže výsledek byl objektivní a spravedlivý. Spalovač mrtvol je geniálně napsaná kniha. S velkou pokorou přijímám fakt, že se nám vydařila její zvuková adaptace, včetně hudby Daniela Tůmy a výborné zvukové spolupráce Radka Veselého. Scénář vytvořil Jiří Seydler a za režijní pultík jsem usedla sama. Byla jsem hodně zainteresovaná, a tím intenzívnější pocity jsem prožívala.

 

Společnost AudioStory jste založila v roce 1991 jako vůbec první soukromé vydavatelství u nás. Jak moc se proměnila tuzemská audioknižní scéna za poslední čtvrtstoletí?

Začínala jsem v podstatě na zelené louce budovat nový produkt, kulturní fenomén – českou variantu audioknihy –, těsně po revoluci. Bezprostřední inspirací mi byla kanadská zkušenost jedné náhodné známé, ale vycházela jsem spíše ze svých rozhlasových zkušeností v Československu. Vytvořila jsem tým externích spolupracovníků z řad dlouholetých rozhlasových režisérů, herců i hudebníků. Vytvářeli jsme audioknihy po vzoru rozhlasových četeb. První desetiletí bych nazvala etapou srdeční spřízněnosti všech zúčastněných. Postupem času se i kulturní podnikání potýkalo s nesmlouvavě tržním prostředím a posléze i s  ambiciózní konkurencí.

Po vstupu České republiky do EU se začaly audioknihy více akceptovat i u nás a v současné době zažíváme počátek jejich boomu. Vzniklo několik dalších specializovaných vydavatelství a nová přibývají. Audioknižní trh dnes nabízí tisícovky titulů na zvukových nosičích i v elektronické verzi. V nabídce jsou různé druhy audioknih – od prosté četby pro jeden hlas, přes vícehlasou – dramatizovanou – četbu, po kompletní dramatizace ve stylu rozhlasových her, s velkým hereckým obsazením, bohatou hudební složkou a zvukovými efekty.

 

Na jaké audioknižní novinky z vaší produkce se můžeme těšit v nejbližší době?

Na podzim vydáme další titul Jeroma Klapky Jeroma – román Oni a já, opět v podání Martina Dejdara. Rozhodli jsme s koprodukčním partnerem, jímž je nakladatelství Vyšehrad, že konečně natočíme jeden z románů sira K. G. Wodehouse, jednoho z kmenových autorů Vyšehradu. Četbu svěříme Miloňovi Čepelkovi. Dětem nabídneme reedici Kristýnčiny pavučiny od E. B. Whitea ve skvostné interpretaci Hany Maciuchové. Připravujeme také dva tituly, které budou poslouchat převážně ženy, a jeden napínavý thriller podle skutečné události. Víc neprozradím.

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Středa, 28 Červen 2017 12:22 )  

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB