Recenze: Transdarinka – Komedie natočená na iPhone

TangerineRežisér Sean Baker natočil na mobil výbornou syrovou komedii o losangeleské transsexuální prostitutce. Divák má díky mobilu pocit, že se po rozpálených bulvárech LA prochází spolu s hlavní hrdinkou.

Baker natočil na iPhone 5 film určený pro velké plátno. O tom, že mobilní telefon dnes může někdy zastoupit filmovou kameru, se mohli přesvědčit diváci Febiofestu, kde se Transdarinka promítala. Původně prý šlo ze strany režiséra o rozhodnutí motivované finančními důvody, postupně se ale stalo zároveň i rozhodnutím uměleckým. Zásadní prý pro režiséra bylo zjištění, že pro iPhone 5 existuje anamorfický (širokoúhlý) adaptér. Obraz bylo třeba přesto silně upravit v postprodukci, barvy byly přesyceny a film tak vlastně získal svou originální podobu. Zvuk ale bylo potřeba nasnímat profesionálním vybavením. V rozhovoru si Baker pochvaloval, že herci (hodně z nich stála před „kamerou“ poprvé) si nemuseli na pocit, že jsou natáčení, zvykat, byli uvolnění hned od začátku, protože mobil je příliš malý na to, aby je stresoval. Přesto se Baker nechystá točit odteď už všechny své filmy na mobilní telefon. Říká, že optika mobilu ochuzuje výrazové možnosti, filmař nemůže ostřit, nemůže pracovat s hloubkou obrazu. Baker prý nejvíc ze všeho miluje filmovou surovinu a za ideální považuje točit na ni.

Film Transdarinka tu tedy není proto, aby dokázal, že filmová surovina definitivně patří do starého železa. Jde spíš o experiment, jehož výsledkem je, že určitému typu filmu může takové natáčení velmi prospět. Příběh prostitutky Sin-Dee je natáčet převážně v užsích záběrech. Jde o její osobní drama, kdy se vrací z vězení a zjišťuje, že si její přítel Chester mezitím našel novou přítelkyni. Na komičnosti situace získává tím, že v prostředí prostitutek není úplně snadné se domluvit na tom, co už je a co není nevěra. Sin-Dee se rozhodně chystá pomstít. V druhé lince sledujeme příběh původem Arménce, taxikáře Razmika,  který má sice doma šťastnou rodinku, ale u toho má potřebu často využívat služeb Sin-Dee a jejích kolegyň. Kouzlo Transdarinky ale nespočívá v originalitě příběhu, mnohem spíš stojí na zvláštním způsobu vyobrazení života losangeleských prostitutek, jimž všudypřítomnost slunce dodává bezstarostnosti a nepřítomnost velké kamery zase uvolněnosti.

Baker se věnoval lidem z okraje společnosti už ve svých předchozích filmech Princ z Broadwaye a Starlet. Rád využívá neherců a natáčí „punkovým“ způsobem. Začínal jako jeden z tvůrců loutkového sitcomu Greg the Bunny. Větší pozornosti se mu ale dostává až právě díky Transdarince. Tím, že je to film natočený na mobil, získávájí herecké projevy na autenticitě. Hlavně energie po právu rozzuřené Sin-Dee získává na síle tím, že máme pocit skoro jako bychom ji šmírovali, jako bychom ji sledovali skrytou kamerou.

Transdarinka

USA, 2015, 88 min.

Scénář: Sean Baker, Chris Bergoch