Recenze: Anomalisa – Jak radost mizí ze života, vrací se a zase mizí

AnomalisaCharlie Kaufman se proslavil jako scenárista (V kůži Johna Malkoviche, Adaptace, Věčný svit neposkvrněné mysli) a dnes je považován za jednoho z nejlepších v tomto oboru na světě. Anomalisa byla původně audio-divadelní hrou, z které vznikl v Kaufmanově režii loutkový stop-motion animovaný film, natočený ve spolupráci s Dukem Johnsonem ( v jeho případě šlo o první celovečerní snímek, ale proslavil se už například animovanou sérií Moral Orel).

Hlavní hrdina Anomalisy Michael (hlas Davida Thewlise) trpí neschopností prožívat radost ze života. Pracuje jako kouč pro manažery a je autorem knih, v nichž pomáhá lidem s chorobou dnešní doby, kdy v základu nic nechybí, ale život se zdá příliš pohodlný a dobře zorganizovaný na to, abychom z něj ještě mohli cítit adrenalin. Abychom si toto pohodlí zajistili, vykonáváme povolání, která nám nedávájí žádný dobrý smysl, kromě toho, že zajišťují přísun peněz. Tento stav může vést až k citovému vyhoření, kterému hlavní hrdina zrovna čelí. Když se setká s plachou a legrační Lisou (Jennifer Jason Leigh), která ho dokáže uhranout schopností radovat se z úplně obyčejných věcí, považuje ji za výjimečnou. Navíc je docela narcis, a tak ho velmi okouzluje, jak moc Lise imponuje. Ostatní lidé se mu zdají nudní, naštvaní a všichni stejní. Michael na chvíli podlehne dojmu, že se do Lisy, které říká Anomalisa, protože je pro něj tak odlišná od ostatních vyhořelců, zamiloval. Chystá se dokonce opustit manželku, s níž má syna. Ráno po krásné noci už se mu Lisa ale tak anomální nezdá. Uvědomí si, že pouze ztělesnila něco, co jemu samotnému v životě palčivě chybí, což je právě její schopnost se radovat. Jenže ráno už Lisa působí jinak – stejná jako všichni ostatní. Ve filmu ale stihne Michael projít ještě další fází, při níž si uvědomí, že útěk do snu o nepřetržité radosti pro něj není východiskem a že možná nic takového neexistuje. Na to, že film měl mít původně jen 40 minut, obsahuje nadměrné množství sofistikovaných proměn a uvědomění hlavní postavy.

Po Synekdoše New York je Anomalisa druhým filmem natočeným v režii Charlieho Kaufmana. Kaufmanovy scénáře režíroval Michel Gondry či Spike Jonze, ale ještě nikdy se nepodařilo vytvořit poetiku tak vstřícnou vůči Kaufmannově melancholickému světu jako zde.

Silikonové loutky mají lehce zdeformované proporce, ale jejich obličeje a gesta působí velmi realisticky, byly dokonce modelovány podle skutečných lidí. Pomocí loutek vzniká nevídaně silný pocit intimity například při scéně sexu mezi Michaelem a Lisou jakoby citlivě měřená menší dávka popisnosti paradoxně umožňovala divákovi autentičtější prožitek, nebo mu vůbec dovolovala být svědkem až tak intimního pojetí.

Loutky mají záměrně viditelný šev mezi čelistní částí obličeje a zbytkem hlavy, jako by bylo možné místo, odkud z nich vychází slova, odpojit, jako by se zrovna toto místo mohlo snadno porouchat, zaseknout, zašmodrchat či úplně odpadnout. Když se Michaelova ústa pohybují, ale žádná slova nevycházejí, vtírá se pocit oddělení od reality a neschopnost se do ní vrátit, což Kaufman tematizoval ve svých předchozích filmech už víckrát, v hlavě Johna Malkoviche se postavy ztrácely a těžko hledaly cestu zpět, těžko hledaly způsob, jak být sami sebou, když jim snáz šlo být někým jiným. I loutky vlastně Kaufmanna zajímaly už ve scénáři k filmu V kůži Johna Malkoviche. Malkovich zde skoncuje s hereckou kariérou a stane se nejlepším vodičem loutek na světě poté, co se jeho tělo stalo prázdninovým sídlem pro neschopné smířit se s vlastní identitou.

Představitel Michaelova hlasu David Thewlis popisuje svou postavu jako nešťastně ženatého muže a nepozorného otce, který se postupně zklamává sám v sobě i v ostatních.

Spisovatelka Zadie Smith napsala pro New York Times, že Anomalisa stejně jako ostatní filmy podle scénářů Charlieho Kaufmana mají společný Schopenhauerovský základ: zkušenost prožívaného utrpení a vidina cesty okamžité iluzorní úlevy od něj, která se ukazuje být ještě zrádnější.

Anomalisa

USA, 2015, 90 min.

Scénář: Charlie Kaufman