Recenze: Coenovský Ave, Caesar! je filmem pro ty, kteří skutečně milují film

Scarlett JohanssonVe svém předposledním filmu V nitru Llewyna Davise se Coeni zabývali slávou, uznáním, kvalitou umění, a hlavně tím, jak tohle vše spolu může i nemusí souviset. I v Ave, Caesar! jim kvalita umění, v tomto případě filmového, vrtá hlavou.

Hlavní postavou je na první pohled producent společnosti Capitol films Eddie Mannix (který je pojmenován po skutečném člověku, který zastával stejnou pozici u MGM), na druhý pohled jeho postava symbolizuje celý Hollywood, který během filmu prochází pochybováním a sebezpytem. Film se sice odehrává někdy na počátku padesátých let, kdy se hollywoodskému filmu dala vytýkat hlavně „zábava na sílu“, téměř vše je ale klidně aplikovatelné i na dnešní hollywoodskou produkci, která trpí zase jinými potížemi, včetně oprávněného strachu o svou vlastní existenci.

Coeni zde načrtnou kritiku hollywoodského studiového systému a nutné dávky falše s ním spojené, něžně se vysmějí komunistům, kteří Hollywood označovali za pouhý naleštěný nástroj kapitalismu, a ve výsledku Hollywoodu vyznají lásku, i když si přiznávají všechny jeho chyby (vpodstatě jde o opačný pohled na Hollywood, než jaký v posledních letech předvedli třeba režiséři Sofia Coppola či David Cronenberg ve filmech Odnikud někam, Jako VIPky a Mapy ke hvězdám).

Některé filmy bratří Coenů jsou určené pro širší spektrum diváků, Ave, Caesar! se ale asi dostane skutečně pod kůži jen těm, kteří film milují opravdu hodně, jako fetiš, i v jeho komerční podobě. Jednak při sledování velmi pomáhá znalost hollywoodské historie a schopnost rozpoznat narážky na jména a filmy, a jednak je možné se skutečně vžít do hlavního hrdiny právě jenom v případě, že film a vše s ním spojené divák miluje podobně jako on. Ideální je divák, který si podobně jako hlavní hrdina je vědom zkaženosti filmového byznysu, a stejně si nemůže pomoct, jak ho velké svítící plátno neodbytně přitahuje. Musí být asi ten typ, co miluje malá komorní kina stejně tak jako vidí romantiku i v multiplexu s obřími kelímky zabořenými do područnic sedaček, třeba proto, že ví, že prodej občerstvení nemá v historii úplně zanedbatelný podíl na rozvoji filmového průmyslu.

Většina českých kritik na Ave Caesar zatím nevyznívá úplně pozitivně. Z tohoto filmu se prý opět nestane kult, jakým je Big Lebowski, Tahle země není pro starý nebo Po přečtení spalte, stejně jako se nedostalo až tak masivní spokojené divácké pozornosti ani dvěma předchozím filmům bratři Coenů Opravdová kuráž a V nitru Llewyna Davise. Kritici filmu vytýkají, že nemá spád, což je ale překvapivé vzhledem k tomu, že většina filmů bratří Coenů (včetně těch kultovních) nemá až tak rázný pověstný spád, naopak většina z nich vyžaduje dávku meditativního soustředění, až díky kterému si divák může vychutnat často velmi drsný, temný a cynický humor, jímž jsou Coeni tak pověstní.

Skoro se zdá, jako by v pamětích diváků někdy zůstavaly filmy jiné, než jaké doopravdy jsou. Jako by v tomto případě diváci zapomínali, že i cesta k jejich nejmilejším filmům často nebyla úplně jednoduchá a přímá.

Producent Eddie Mannix řeší problémy, které mu přicházejí do cesty většinou v podobě kuriózních figur, které ztvárnili současné hvězdy Hollywoodu: Scarlett Johannson, George Clooney, Channing Tatum, Tilda Swinton, Ralph Fiennes... Většina z těchto minirolí má kultovní potenciál figur, které si diváci dlouho zapamatují: herečka v roli mořské panny, kterou škrtí ocas, protože je těhotná a navíc trpí větry, dvojčata – soupeřící bulvární novinářky, které si odmítají připustit, že jsou bulvárními novinářkami, slavný hollywoodský herec, který po setkání s komunisty „procitne“ a naivně a nadšeně opakuje, že Hollywood je ve skutečnosti jen nástrojem svého režimu, dokud ho producent neprofackuje a nepřipomene mu, čím se živí, střihačka s kravatou a věčnou cigaretou v puse, jíž ohrožuje celuloid, které se kravata chytne do promítačky a málem se tak uškrtí, čemuž se ona jen zasměje, poznamená, že by asi neměla do práce nosit kravatu a pokračuje.

Vlastně poslední figura vystihuje přístup bratří Coenů k filmu asi nejlíp. Ve Spojených státech padesátých let, kde a kdy se film odehrává, se narodili. Nekoluje jim v žilách krev křesťanská ani židovská, jim koluje v žilách krev klasického Hollywoodu.

Ave Caesar

USA, 2016, 106 min.

Scénář a režie: Ethan Coen, Joel Coen