Recenze: Modré stíny přitahují pozornost k ČT

Modré stínyV České televizi se konečně povedla detektivka!!! Jmenuje se Modré stíny, natočil ji Viktor Tauš (Kanárek, Klauni) a navazuje na Hřebejkův Případ pro exorcistu.

Předlohou je série Detektivové od Nejsvětější Trojice olomouckého autora a pedagoga z Univerzity Palackého Michala Sýkory. Knihy převedl ve scénáře Petr Jarchovský. Hřebejk i Tauš měli tedy poměrně stejnou výchozí situaci, a přesto s odlišným výsledkem. Tytéž postavy se v Taušově podání mění ve výstižné, ironické, vtipné karikatury,  zatímco v Hřebejkově Případu pro exorcistu zapadly do televizní šedi postav, kterých jsme už viděli mnoho a které nás nemají čím překvapit. I v Hřebejkově trilogii jsou náznaky humoru, ale pohybují se v nepřekvapivých mantinelech (jeden ozvláštňující efekt se zde trapně opakuje dokola: během policejních dialogů týkajících se vyšetřovaní se postava zničehonic zaměří na nějakou banalitu, například nový šátek, svačina, zdravotní stav). Podobného princpu sice využívá i Tauš (pravděpodobně proto, že to tak je ve scénáři), ale v jeho případě to nepůsobí vůbec toporně, protože celková stylizace je ležérně realistická, kamera se nebojí narvat hercům blízko do tváře, a přesto se zdá, jako by o ní vůbec nevěděli.

Režisér Viktor Tauš překvapuje nejen podivně komponovaným záběrováním a zvláštním svícením, ale především skvělým vedením herců. Skoro jako by se inspiroval třeba skvělým francouzským detektivním seriálem Malý Quinquin. Tauš se nebojí výraz herců občas zahnat lehce do extrému (policejní výslech člena ostrahy univerzitního objektu – v roli sekuriťáka, který prodával studentům drogy exceluje režisér Radim Špaček). Tato scéna by se dala označit skoro třešnička na dortu celého prvního dílu – kromě Radima Špačka v ní vyníká David Novotný v roli policajta, který v životě asi viděl příliš mnoho detektivek, a rád si hraje na hodně drsného vyšetřovatele, i když k tomu zrovna není důvod (podobně se vlastně nechával unášet i Miroslav Krobot v Hřebejkově podání, ale zase platí, že se Hřebejkovi nepovedla vtipná ironická karikatura, ale spíš smutná šablona xenofoba). U jiných postav naopak Tauš oproti Hřebejkovi ubírá na síle, což prospívá především majorce Výrové i jejímu policejnímu nadřízenému Viktoru Vitoušovi v podání Miroslava Krobota.

Vyšetřování vraždy univerzitního profesora se natáčelo v tajuplných prostorách olomouckého jezuitského konviktu, kde skutečně sídlí Univerzita Palackého. Efektní perspektivy dlouhých chodeb barokního objektu vtipně kontrastují s prostředím nedodělané policejní vyšetřovací stanice.

Oproti ostatním recenzentům jsem nebyla na tiskové projekci, ale pustila jsem si Modré stíny z archivu České televize, takže tu mluvím jen o prvním dílu. Výhodou (nejen téhle) recenze je, že si vše, co tu píšu, mohou čtenáři okamžitě ověřit legální cestou.

Modré stíny

Česká republika, 2016, 4x70 min.

Scénář: Michal Sýkora, Petr Jarchovský