Recenze: Dánská dívka – Pionýrka transgenderu v hollywoodském podání

Dánská dívkaDánská dívka ne úplně citlivě převypráví skutečný příběh Einara Wegenera/Lily Elbe – muže/ženy, který/á jako jeden z prvních podstoupil/a transgenderovou operaci. Přesto, že film působí schematicky, je dobře, že toto do nedávna kontroverzní téma proniká do oscarového žebříčku, tudíž mezi „slušné“ lidi, kteří se snaží tvářit, že lidé se dělí do dvou skupin: na kluky a holky.

Einar Wegener byl původně dánským krajinářem a měl za ženu malířku – portrétistku a ilustrátorku Gerdu. Svůj osud zachytil v denících, které vyšly pod názvem Man into woman, a na jejichž základě vznikl scénář Dánské dívky napsaný jako fiktivní biografie.

O Lili Elbe – ženské části jeho osobnosti, která se prodrala na povrch, psal Einar, že je „přelétavá, povrchní, lehkovážná a má strach ze silných mužů“. Zatímco Einar byl malíř, Lili nikdy nemalovala, dokonce mnoho Einarových obrazů prodala. Lili cítila Einara jako oddělenou bytost, říkala dokonce, že ho zabila. Toužila se stát něčí manželkou a matkou, začít úplně nový život. Přestala se na nějaký čas znát ke svým mrtvým rodičům. V roce 1931 podstoupila operaci, při níž se jí pokusili transplantovat dělohu a náročný zákrok nepřežila. Všechny procedury, kterými si Lili prošla, ale nejsou dnes přesně známy, protože knihovnu a archiv Institutu pro výzkum sexuality, kde záznamy byly, zničili v roce 1933 nacisté.

Po promítnutí Dánské dívky na filmovém festivalu v Torontu napsal pro Vulture Kyle Buchanan, že jde o další queer film, jenž se nedovede zbavit potřeby vidět člověka buď jako muže, nebo jako ženu. Gerda a Einar/Lili měli podle všeho trošku netradiční manželství. Kvůli tomu, aby se Lili cítila lépe, se přestěhovali z Kodaně do Paříže. Gerda Lili ve svém vztahu s Einarem dle deníků přijala a nějakou dobu si tak asi docela dobře žili. Lili byla Gerdě múzou, která jí coby modelka pomohla na svou práci upozornit. Přesto, že se film tváří, že hlavní postavou je Einar/Lili – herec Redmayne je na Oscara nominován za hlavní roli a herečka Vikander je nominována za roli vedlejší – je příběh natočen mnohem víc perspektivou Gerdy.

S ní prožíváme, zda své lásce má umožnit, aby se mohla stát, kým chce být, za cenu, že ji ztratí. Tato volba je v příběhu Dánské dívky zpracována mnohem dramatičtěji, hlouběji a soustředěněji než Einarův přerod v Lili. Einar s Lili příliš nebojuje, nevidíme ho prožívat zdaleka taková dilemata jako Gerdu, i přes všechna zdravotní rizika, která s sebou operace nesou. Gerda tu bojuje se strachem, že přijde o muže, potom bojuje s žárlivostí, když se Lili vyhřívá v mužské pozornosti, bojuje sama se sebou, zda má svou lásku nechat jít úplně, zda ji podpořit v rizikových rozhodnutích, zda dál dávat najevo lásku, i když ji opouští. Einar/Lili pouze následuje vlastní tužby, jde přímo, vůči Gerdě docela bezohledně, za svým cílem. Zatímco do postavy Gerdy divák nahlíží zevnitř, Einara/Lili sleduje spíš jen zvenčí.

Skutečná Gerda nežila s Lili až dokonce. Odstěhovala se do Maroka se svým novým manželem. Proč filmaři drželi Gerdu na scéně až dokonce? Báli se, že by ztratili svou heterosexuální postavu, skrz kterou celý příběh sledují, a museli by se víc věnovat tomu, co se odehrávalo v mysli Lili?

Dánská dívka

Velká Británie/Belgie/USA, 2015, 119 min.

scénář: Lucinda Coxon