Recenze: Chlapec a svět

Chlapec a světAnimovaný film režiséra Alêho Abreu, který je letos nominován na Oscara, tento týden přichází do české distribuce.

Diváci u nás se už loni mohli s filmem seznámit na několika festivalech, které dokonce vyhrál. Film vypráví příběh chlapce (s obličejem jako knoflík od košile), jenž se vydává z venkova do velkoměsta, aby našel svého otce, který šel za prací. Těžko říct, jak starým dětem je film určený. Vzhledem k tomu, jak je krásný, a že obsahuje pouze pár dialogů v nesrozumitelné řeči (pravděpodobně pozpátku), doporučují jej distributoři předškolním dětem i dospělým. Rozhodně jde o nejpoetičtější film z těch letos na Oscara nominovaných (Anomalisa, Ovečka Shaun ve filmu, Léto s Marnie, V hlavě), nebo aspoň minimálně z těch určených i pro děti (protože Anomalisa podle scénáře Charlieho Kaufmanna vypadá co se poetiky týče taky dost slibně).

Výtvarno v Chlapci a světě kombinuje dětskou nemotornost v kresbě s chvílemi až fotografickou přesností a nebojí se využívat ani bílé plochy jako nicoty, z níž se výjevy postupně vynořují. Jemné pastely v obrazu kontrastují s komplikovanou šedou infrastrukturou města, podobně jako křehký svět malého chlapce naráží na znecitlivěnou civilizaci. Chlapec a svět by se mohl líbit podobným dětským divákům a jejich rodičům, kterým se loni líbila Píseň moře. I zde je animace a dětské perspektivy využito k  zprostředkování abstraktních pocitů postav, v tomto případě ještě víc než v Písni moře. Kromě tématu, které je cítit už z názvu – konfrontace malého chlapce s velkým světem - film obsahuje ještě mnoho jemně načrtnutých témat jako jsou ekologické a hodnotové problémy lidí žijících v obrovském betonovém brazilském Sao Paulu. Nic z toho ale na diváku nepůsobí didakticky, takže si těchto náznaků všímat může a nemusí. Distribuce uvádí film Chlapec a svět v premiéře zároveň s brazilským snímkem Grey city, v němž se k podobnému tématu vyjadřuje režisér pomocí sledování streetartové scény, která pracuje na tom, aby se do města vrátily barvy.

V chlapci a světu se skvěle daří zprostředkovat srážku dětského světa se světem dospělým, ale podobně jako film není didaktický, není ani příliš kontrastní. Dětský svět tu nereprezentuje citlivé dobro a dospělý necitlivé zlo, spíš se daří vymodelovat melancholii, která vzniká při střetání jednoho s druhým.

Chlapec a svět

Brazílie, 2013, 80 min.

Scénář a režie:  Alê Abreu