Recenze: Revenant Zmrtvýchvstání - Příliš mnoho syrového masa

Revenant ZmrtvýchvstáníNový film Alejandra Gonzáleze Iñárritu je efektní, sugestivní a nechutný, bez toho, aby nesl silné sdělení, a tím se detailní krutost ve filmu opodstatnila.

Iñárritu nikdy nebyl jemný, ale jeho filmy byly progresivní a zajímavé, dokud spolupracoval se scénáristou Guillermem Arriagou, který přinášel nečekané vyprávěcí struktury, skrze něž se do filmu dostávalo něco do té doby v tomto médiu neviděného. Od Babelu (2006) Iñárritu točí filmy bez Arriagy a jde to s ním z kopce. Iñárritu s Arriagou pracovali společně na třech mexických filmech: 21 gramů, Láska je kurva a Babel. Po premiéře Babelu se ale pohádali a Arriaga začal režírovat sám. Důvodem sporu bylo „autorství“. Arriaga se (celkem oprávněně) cítil být autorskou osobností, což mu Iñárritu údajně nechtěl přiznat. Od tohoto konfliktu využívá Iñárritu služeb jiných scénáristů (nebo píše sám) a jeho filmy už  nejsou zdaleka tak průlomové jako kdysi (tudíž zjišťujeme, že na tom Arriagově „autorství“ opravdu něco bylo, což také dokázal, když později začal sám režírovat a natočil Spálené životy).

V Revenantu Zmrtvýchvstání se hlavní hrdina Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) pateticky potácí zasněženou krajinou a bojuje o holý život (a údajně i o Oscara) snímán oscarově líbivou kamerou Emmanuela Lubezkého (společně dostali loni Oscara za Birdmana). Nyní se nabízí srovnání s filmem Quentina Tarantina Osm hrozných, protože oba filmy přicházejí do českých kin týden po sobě, oba jsou zhruba tři hodiny dlouhé a oba se vyžívají v krutosti, násilí a v krvi. Zatímco Tarantino si z chlapácké potřeby násilí utahuje, paroduje ji a shazuje, a je u toho chytrý a vtipný, Iñárritu totéž, zdá se, bere docela vážně, vyžívá se v tom, a ve snaze zaujmout diváky se snaží jejich krvelačnost vytěžit, co to dá v rámci blockbusteru: DiCaprio je rozsápán a zalehnut medvědicí, nasype si na krk střelný prach, který zapálí, cpe se syrovým masem, vykuchá svého zabitého koně, aby se v jeho ještě teplém těle mohl ohřát.

Kromě napínavého a jímavého příběhu o přežití a pomstě se ale nepodařilo do filmu o moc víc dostat. Vypadá to skoro, jakoby si Iñárritu nevěděl rady s tím, co by měl točit, a tak zkouší, co by mu asi tak šlo. V předchozím, mnohem komornějším Birdmanovi řešil umělecké ego, v Revenant Zmrtvýchvstání řeší velkou křivdu na člověku, jehož kolegové nechali v horách zemřít a ještě mu zabili syna. Občas zde prosvitnou témata jako „co je v životě skutečně důležité“ nebo „člověk versus příroda“ a také „chování silnějších vůči slabším“.

Scénář k filmu vznikl podle knihy The revenant spisovatele Michaela Punkeho (prvním režisérem, který měl film natočit, byl Park Chan-Wook a roli Hugha Glasse měl hrát Samuel L. Jackson). Punkeho inspiroval ke knize skutečný příběh lovce kožešin, jehož na počátku devatenáctého století napadl medvěd. Jeho příběh byl zfilmován už v roce 1971 pod názvem Muž v divočině. Punke si přál tento příběh prozkoumat a vylíčit hlouběji. Tvůrci se možná společně vezli na vlně knihy o americké legendární hostorce a nedokázali rozpoznat, že se jim kouzlo nepodařilo přenést. The revenant - zmrtvýchvstání je zatím nejhorším filmem  Alexandra Gonzáleze Iñárritu.

Revenant Zmrtvýchvstání

USA, 2015, 156 min.

Scénář: Mark L. Smith,  Alexandro González Iñárritu