Recenze: Osm hrozných – Stáhnout z internetu nebo jít do kina?

Daisy DomergueTento článek nebude pro filmové fanoušky nijak zvlášť překvapivý, protože se o kvalitách osmého Tarantinova filmu přesvědčili už dávno sami, když si ho stáhli z pirátských serverů dávno před premiérou v nečekaně dobré kvalitě.

Osm hrozných zdarma pro všechny!!!

O víkendu 18.-20. prosince unikl na internet screener Osmi hrozných (ještě spolu se screenerem nového filmu Alexadra Gonzáleze Iňaritú), přičemž premiéra tohoto filmu v analogovém formátu proběhla až 24. prosince 2015 a digitální se chystá až na 8. (u nás 7.) ledna 2016. Nyní je už film dokonce ke stažení s českými titulky.

Ty ale bohužel zdaleka nedosahují kvalit Tarantinových dialogů a zážitek tak podstatně ochuzují. Například známé tarantinovské dialekty a vulgarismy nejsou v titulkách téměř vůbec zohledněny, přitom jde o tak podstatný prvek při budování osobité karikatury filmové postavy, v čemž je právě Tarantino takový machr.

Tentokrát se mu nejvíc povedla Daisy Domergue – mladá, krásná, ale drsná sestra velitele gangu, které to sluší, i když má celý obličej rudý krví a vyražené přední zuby. Sluší jí to proto, že se umí zběsile smát, i když jí smrt šlape na paty, dokonce umí nečekaně, až dětsky laškovně loupat očima, tak, jak to známe i od dalších drsných žen-bojovnic z Tarantinových filmů. Jinak se ale zdá, že je pověstná Tarantinova radost z násilí spíš na ústupu a Osm hrozných funguje zároveň jako tvrdá kritika historické i současné politiky Spojených států amerických, či opět (jako v Nespoutaném Djangovi) jako připomínka rasistické minulosti amerického kontinentu. Zraněné postavy trpí autentičtěji než v předchozích Tarantinových filmech (i když se jim stále ještě stane, že na svou bolest zapomenou, aby si mohli užít šikanu či střílení do ostatních).

Osmý film Quentina Tarantina

Quentin Tarantino uvádí v titulcích Osm hrozných jako svůj osmý film (předchozí jsou Gauneři, Pulp fiction: historky z podsvětí, Čtyři pokoje, Jackie Brown, Kill Bill, Hanebný pancharti, Nespoutaný Django). Filmy, na nichž spolupracoval (Grind house a Sin city) do svého výčtu nezahrnuje. Původně chtěl místo Osmi hrozných natáčet sequel (pokračování) svého předchozího filmu Nespoutaný Django pod názvem Django v bílém pekle. Nakonec ale usoudil, že je Django příliš kladným hrdinou na to, aby se s ním dalo pokračovat. Tarantino chtěl prý stvořit nový filmový prostor bez jediné kladné postavy.

Kromě českých titulků, které zážitek kazí – proč jít na Osm hrozných do kina, i když si je můžete pohodlně doma stáhnout?

Tento film je natočený pro velké plátno. I rozdíl mezi digitální a analogovou 70 mm verzí je podle Tarantina dán velikostí plátna. Scény, o které je analogová verze bohatší, by podle něj v menší formátu nevyzněly a ztratily by význam. Hudbu pro Tarantina skládal Ennio Moriconne a celé velkolepé (i když možná pro někoho nízké) dílo si stojí za to vychutnat v co nejlepší kvalitě, už proto, že Tarantino je jedním z relativně mála současných režisérů, kteří se snaží upozorňovat na to, oč s digitalizací jako diváci vlastně přicházíme. A navíc, Tarantino má s filmem od začátku velké potíže způsobené někým v jeho blízkém okolí. Natáčení Osmi hrozných oznámil v listopadu 2013 a v lednu 2014 se scénář objevil volně k vidění na internetu, na což Tarantino reagoval prohlášením, že film tedy točit nebude ( a tvrdil, že scénář dal přečíst jen lidem, kterým skutečně věřil, že jej nebudou šířit). Brzy po úniku scénáře uspořádal veřejné divadelní čtení scénáře v Los Angeles. Veřejná čtená měla úspěch a Tarantino si nenatáčení rozmyslel a přidal bonus – rozhodl se film natočit, ale pokusit se přilákat diváky nejen k počítači, ale do skutečného kina. Absolvoval s Osmi hroznými prosincovou roadshow, kde se  promítala delší verze filmu ze 70 mm formátu. Roadshow zafungovala jako oslava velkého filmu, i když se našli i tací, kteří o promítání psali na svých blozích, že dopadalo trapasem a že už konečně chápou, proč je lepší točit filmy digitálně.

Tarantino usiluje o to, aby se chození do kina stalo gestem, jímž budou diváci vyjadřovat filmařům úctu k práci. Na malých obrazovkách počítačů, tabletů či mobilů totiž přijde velká část jeho úsilí nazmar, protože prostě není v malém formátu vidět. Nejde tudíž jen o gesto vůči filmaři, ale také vůči sobě samému jako divákovi. A navíc –  Tarantino se údajně chystá po svém desátém filmu odejít do důchodu, takže tolik příležitosti vidět jeho film v kině už taky nebude (i když je klidně možné, že natočí ještě i něco, co mezi „své“ filmy opět nezapočítá).

Osm hrozných

USA, 2015, 187 min.

scénář a režie: Quentin Tarantino