Recenze: Třetí lež – je pravdivější dobro nebo zlo?

Třetí ležJeden herec plus mikrofon plus provaz plus pot plus hlína plus voda rovná se kruté, překvapivě mohutné drama.

Jestli jste si mysleli, že nejsilnější drama stejně vždy vzniká z energetického tření, které se rodí z fyzické přítomnosti více postav na jevišti, nechte se vyvést z omylu konceptuálním umělcem a režisérem Alešem Čermákem. V Třetí lži diváci obklopí jediného herce Jakuba Gottwalda ze všech stran a sedí k němu tak blízko, že když se rozohní, mohou ucítit jeho ostrý, rozrušený pot.

Jestli jste si mysleli, že silné drama se rodí z květnatých popisů emocí a pocitů, nechte se vyvést z omylu...

Za dětsky jednoduchými oznamovacími větami Třetí lži se hroutí pevnost světa. Jedinými hercovými rekvizitami při výkonu jsou mikrofon, provaz, hlína a voda.

V Meetfactory neexistuje pravidelné pevné hlediště a pevné jeviště. Naopak zde každému představení dovolí vynutit si své dispozice. Přímo mezi diváky, kteří se tak mohou také vzájemně pozorovat, se Jakubu Gottwaldovi daří vlastním hlasem zhmotnit postavy živější a krutější, než je divákům příjemné. Hlas je příležitostně elektronicky modulován, čímž dosahuje ještě zvrhlejších podob postav, které jsou naivní, přestože jejich světem jsou chlad a zlo. Ač jsou hlavními hrdiny dvojčata, v Čermákově inscenaci leží celé drama na bedrech jednoho herce. Nikoli fyzicky na místě, ale přesto výjimečně silně přítomné postavy postupně plní stísněný prostor až k nedýchatelnosti vzduchu.

Herec Jakub Gottwald vypráví v první osobě příběh dvou chlapců, jejichž životy protíná jedna osudová rána za druhou. Rodičovská láska a péče jim zůstanou velmi brzy odepřeny a poté, co přijdou i o svou krutou babičku, se střídají ve zvrhlých spárech cizích dospělých. Jak takový život vytvaruje jejich charaktery? Jaká je jejich morálka? Jaké jsou jejich hodnoty? Dovedou cítit lásku tak, jak ji známe?

Zdá se, že tato „one man show" má ke své střídmosti velmi jasné důvody: nechat text vyniknout v jeho nahé, temné síle. Ukázat na čistě bílém papíře bez rušivých efektů, že dobro a zlo má v každém místě a v každém čase jiné rozměry. Minimalistické zpracování najednou působí jakonaprosto přirozené rozhodnutí.

Autorka textu Agota Kristof, maďarská emigrantka (původně básnířka) prožila část života ve Švýcarsku, kde nejprve pracovala v továrně, a až se naučila francouzsky (její literární jazyk je zčásti ovlivněn továrním prostředím), začala psát prózu a dramata. Její knihy hledají svou pravdu o totalitních režimech uvnitř krutostí, protože – není náhodou pro všechny bolestivější dobro než zlo? Není dobro jen pokryteckou lží, která nám není přirozená, a způsobuje jinou, vnitřní, mnohem horší bolest z přetvářky? Nenastavili jsme si systém pravidel chování ve světě, zvaný morálka, špatně? Vychází solidarita z našich duší? Kristof testuje tyto hranice právě například v trilogii Velký sešit, Důkaz a Třetí lež.

V Meetfactory se už delší dobu věnují dramatizaci zajímavých děl současné literatury. V poslední době to byla například díla trojice ukrajinských spisovatelů Vynnyčuk, Žadan a Zabužko (v režii Viktorie Čermákové), předtím Avraham B. Jehošua (v režii Radima Špačka), ještě předtím Rainald Goetz (v režii Miroslava Bambuška) a na prosinec se chystá Ingeborg Bachmann (v režii Lucie Ferenzové).

Třetí lež
Režie: Aleš Čermák
Dramaturgie: Matěj Samec