Recenze: Kitchen Drama – Kdo je víc: ten co žere, nebo ten, jenž nejí nic?

Kitchen dramaCo všechny ty televizní pořady o vaření vlastně znamenají? Je nám jídlo nejsnazším únikem ze složitých úvah o smyslu všednodenního pinožení? Stavíme jej na piedestal, abychom se nemuseli trápit něčím složitějším?

Pořad o vaření - nejdekadentnější kabaret
Dnešní svět jako místo, kde řešíme pouze, co dobrého pojíme? Bizarní. Buď autor myšlenky žije v dobře odizolované bublině, anebo nám chce ještě něco jiného. Druhá možnost se jeví pravděpodobnější, protože už to tak u divadelních umělců většinou bývá. Kitchendrama neservíruje své sdělení zrovna přímo. Na první pohled by se možná klidně mohlo zdát, že jde o dekadentní kabaret krutě parodující kuchařské show, efektně ozvláštěný jazykem akční lyriky (která nechává slova působit nejen významem, ale především zvukem), ale bez dalších ambicí.

Režisér a autor hry Ondřej David vypráví příběh čtyř účastníků kuchařské reality show, jíž vládne testosteronem elektrizující kuchař. Postavy - účastníci soutěžní reality show - jsou hodnoceny podle toho, jak se staví k jídlu (zřejmě podle starého českého přísloví „jak k jídlu, tak k dílu"). Přes vztah k jídlu je zde určena „společenská cena" člověka-postavy. Masožravec stojí nejvýš, sekunduje mu Nenasytná žena, za nimi visí Jemný muž a daleko daleko za nimi se potácí hladová Anorektička. Tím, že si Ondřej David zvolil jídlo jako hlavní úhel pohledu na lidstvo, povedlo se mu upozornit na to, že jakékoli jednotné kritérium pro posuzování hodnoty skupiny jednotlivců je víc než nesmysl. Šikanovaná Anorektička by stejně dobře mohla v jiném pořadu naprosto vynikat svou ultraštíhlou postavou, zatímco Jemný muž by se svým pěstěným ultraestétstvím v mediálním světě jistě také příhodnou pozici brzy našel. Masožravce by nebylo těžké v médiích označit za burana a Nenasytnou ženu za trapně vyzývavou holku do větru. Nacházíme se ale v dramatu z kuchyně, a tady září ten, kdo umí nejlépe krájet cibuli.

Gurmánství jako únik nebo jako oslava?
Nastavení pravidel „nic než jídlo" překvapivě rozvírá docela široké pole dalších významových možností. Jídlo zde zastupuje negativní symbol české kulturní výbavy. Porovnáme-li své stereotypní představy o různých národech a jejich vztahu k jídlu, nevycházíme jako Češi z tohoto srovnání ideálně. Postavy hry svorně skandují jména českých národních jídel jako by skandovaly politická hesla, za něž jsou ochotny se bít. Co dělá v naší představě typický Čech? Cpe se doma vepřem, knedlem, zelem a křičí na televizi? Za pořádný řízek by položil život, ne už však za vlastní názor či hodnoty?

Co všechny ty množící se televizní pořady o vaření vlastně znamenají? Celebrity nám zde vysvětlují, že je potřeba se v kuchyni se surovinami, z nichž připravujeme večeři, přinejmenším pomazlit a u toho se stihnou pochlubit novým luxusním domem a skvěle oblečeným partnerem. Kitchen Drama nabízí pohled na jídlo jako na nejsnazší únik z úvah o smyslu a cíli všednodenního pinožení. Tvrdí nám, že jídlo stavíme na piedestal, abychom se nemuseli trápit něčím složitějším.

Jíst chci a pojídán být chci
Další významovou plochou je v Kitchen dramatu pravděpodobně útok na lačnost a rychlost. Trpíme nedostatkem pokory a askeze. Chceme urvat pro sebe to nejvýživnější, nejlahodnější soustíčko, až potom myslíme na důsledky. Chceme také sami sebe předhodit ostatním jako nejvýživnější a nejlahodnější soustíčko, nejsme přece obyčejní a zájem si zasloužíme. Protože ten, kdo stojí ve středu zájmu, je také ten, kdo má tu „správnou hodnotu". A když se někdo rozhodne jít proti proudu, často svou „skromnost, pomalost a pokoru" předhazuje svému okolí jako soustíčko ještě lahodnější. Představu o světě si vytváříme pomocí povrchních, často velmi komerčně založených médií. Nejenže se díky reality show přesunuly obýváky s obyčejnými lidmi do televizních studií a na obrazovky, reality show se dnes odehrávají přímo v našich obývácích, v našich životech, protože sdílíme masovými médii šířené hodnoty. Mezi rytmicky drnčící onomatopoickou skrumáží slov se drama z kuchyně Ondřeje Davida nenápadně vytvaruje v mondénní karikaturu ducha naší doby. Kdo je víc: ten, co žere, nebo ten, jenž nejí nic?

Kitchen Drama
Hrají: Ivana Uhlířová, Irena Kristeková, Richard Fiala, Michal Kern, Dan Dittrich
Scénář, režie: Ondřej David