Recenze: Vzkazy o nedobrém

plakát GemrotOd 10. října 2017 vystavuje v galerii Vltavín své hyperrealistické malby malíř Jan Gemrot. Současná Gemrotova výstava není v jeho výtvarné tvorbě revolucí, ale spíše postupnou evolucí, ve které malíř neustále absorbuje nové podněty a rozšiřuje tak svůj výrazový repertoár.

Jan Gemrot (vpravo na snímku)je český malíř (*1983, Praha), který se do hledáčku zájmu uměnímilovného publika dostal již díky své diplomové práci nazvané “Únos”. Tento malířský cyklus Jan-Gemrotmapoval osudy českého masového vraha Huberta Pilčíka a jeho obětí, zejména 12leté dívky, kterou Pilčík zneužíval a sestrojil pro ni zvláštní mučící aparát. Již v tomto oceňovaném souboru obrazů byly obsaženy prvky, které se staly signifikantními pro Gemrotovu pozdější tvorbu. Malíř se ve své tvorbě obsesivně zabývá zejména sociálně patologickými jevy (zločin, násilí na bezbranném jedinci, válka), které svým štětcem ohledává a snaží se je pochopit. Kurátorka Kateřina Tučková ve svém doprovodném textu v katalogu výstavy píše: “Zobrazení plejády možností fyzického utrpení se jeho tvorbou prolíná soustavně, objevuje se nejméně tak často jako výjevy zachycující utrpení psychické.

Galerie Vltavín je relativně malým prostorem, který nedovoluje větší exhibici výtvarných děl, o to je pro zde vystavujícího umělce a jeho kurátora důležitější promyslit celkovou koncepci výstavy a její prezentaci. V první místnosti galerie a zároveň první části výstavy návštěvníka upoutá kresba nazvaná “Dopis Kim Čong-Unovi” (2016), drobná minuciózní kresba diktátora kombinovaná s textem, ve které se Gemrot pokouší o vhled do psyché zločince vládnoucímu celému národu. Tato rozměrem malá kresba stojící na hranici grafického designu s volným uměním ukazuje, že se autor nebojí i současných ožehavých geopolitických témat. Dalším obrazem stojícím v Gemrotově linii zájmu o svět je taktéž rozměrově nevelká malba nazvaná “Puf” (2017), růžová exploze, vlastně vybuchující květ provokující svým vyzněním (estetizace války), které vlastně demaskuje lidskou fascinaci ničením a destrukcí. Pozoruhodným obrazem, který v dalších barevných variantách prostupuje výstavou je malba “Modrý trpaslík”. Je to zobrazení jakéhosi falického bůžka, Priapa v národní barvě pozvolna kráčejícího do temnoty, poučenému divákovi se vybaví Velazquézovy portréty trpaslíků na španělském královském dvoře, ale také malba “Akt na schodech” Gerharda Richtera.

Impozantním obrazem v hloubi galerie je malba nazvaná prostě “Akt” (2017) ukazující, že se malíř nebojí hledat hranice současné genderové korektnosti. Sám se k tomuto obrazu v katalogu k výstavě vyjadřuje: “Žena jako objekt sloužící k prezentaci zboží, žena jako společenská hra.” Gemrot je tímto “Richterovským” aktem blízko k popartové estetice, nekompromisně ukazující degradaci lidské bytosti na pouhou hmotu, na dehumanizovaný stroj na poskytnutí rozkoše.

V suterénu galerie se malíř Jan Gemrot představuje také jako schopný grafický designér, v obrazech, které slouží jako předlohy pro filmový plakát (filmová adaptace povídky Stephena Kinga “I am the doorway”) nebo pro obal CD Bruna Ferrariho Ayahuascero.

Současná výstava Jana Gemrota je pro člověka pozorujícího dlouhodobě jeho dílo dalším logickým krokem jeho malířské kariéry. Pro člověka neznalého malíře Gemrota a jeho maleb bude však tato výstava zajímavým vstupem do drásavého, ale výtvarně pozoruhodného vnitřního světa tohoto bezesporu talentovaného umělce.

Ukázka z díla:

J Gemrot KafkaJ Gemrot Naceste2016 120cm x 100cmJan-Gemrot Maska-VI 50x50cm

J Gemrot Ponorka 2013J Gemrot sen 2013

Jan Gemrot - Podivná figurace/Weird figuration
Výstava potrvá do 10. 11. 2017
Kurátor výstavy: Kateřina Tučková
Masarykovo nábřeží 36
110 00 Praha 1

Aktualizováno ( Úterý, 24 Říjen 2017 08:38 )

Akademie Literárních novin

vás zve na kurz

Problémy současné češtiny

Kurz je určen všem těm, kteří denně pracují s naším rodným jazykem, nebo těm, kteří o něm rádi přemýšlejí a uvědomují si, jak se mění. Budeme mluvit o tom, jak se dnes mluví a píše, a zaměříme se i na to, proč se nám v jazyce něco nelíbí. Na příkladech konkrétních jazykových provinění proti správné češtině si ukážeme dnešní nejčastější chyby ve vyjadřování psaném i mluveném v úřednických, reklamních i mediálních textech.

3. prosince od 10:00 do 16:00 hod.

Telefon: 234 221 131