Red bull aneb Pohřbívání Masopustu

Email Tisk PDF

red bullV Sasku a Durynsku existuje svatodušní obřad zvaný „vyhánění Divokého muže z křoví“. Poblíž Šluknova v Čechách se ještě dodržuje podobný masopustní zvyk. Člověka oblečeného za muže z lesa honí ulicemi tak dlouho až zahnaný do úzké uličky zakopne o provaz a pak ho symbolicky probodnou mečem. Divoký muž umírá a namísto něho hodí do vody slaměného panáka.

Zkrachovalá benzínka někde mezi lesy. Prodavačka Mary (Natália Drabiščáková) se po rozlučce s přáteli snaží rozpomenout, kam, že to všichni předchozí noc odešli.

 

Divadelní scéna ohraničená samorosty. Interiér benzínky s televizními obrazovkami z nichž na diváka promluvá nespecifikovaný vnitřní hlas prokládaný stopáží z dokumentárních filmů o indiánských kmenech a znělkou televizních pořadů Záhady světa  A.C.Clarka.

 

Lesní muž, charismatický Vuk Gojkov Čelebić, o kterém se mezi ostatními tradují smyšlené báchorky, popíjí plnými doušky oblíbený nápoj adrenalinových sportovců Red Bull. S andělskými křídly na zádech poletuje po scéně, aby se vrátil ze zákulisí v medvědí kůži.

 

Yoko (Dana Marková) praktikující voodoo, vyvolává lesní duchy a svádí zbylé mužské osazenstvo.

 

Red Bull Egona L. Tobiáše, který krátce působil jako herec v Divadle Na zábradlí a patří k nejuváděnějším českým dramatikům, měl premiéru v divadle X10 ve Strašnicích. V režii Jana Friče jde o povedený surrealistický propletenec.

 

Model absurdního dramatu, ne vždy jednotná interpretace. Nezbývá než přistoupit na hru a nechat se strhnout silou jednotlivých obrazů skrze něž bez ladu a skladu jsou nám předváděny vnitřní pochody jednotlivých postav tak sugestivně, že na konci představení prostě nevíme jestli celé osazenstvo na scéně bylo pod vlivem nějaké drogy a celá hra jakýsi sen či šlo skutečně o kriminální příběh podle desatera pátera Knoxe. Herci pronásledují lesního muže, vyvolávají vzpomínky, snaží se o únik z prostředí, které už nenabízí další východisko. Model chaosu, který často popírá klasickou herní výstavbu, ale i přesto se jistí faktem, že lesní muž je jen ztracený svatebčan z autobusu.

 

Chaotické až pomatené propojování témat má v režii Jana Friče vlastní řád. Nejde jen o fragmenty situací, které se dějí převážně v noci. Ani o rozbor či psychoanalýzu podle Sigmunda Freuda, ale o vyvolávání mýtických představ světa, nadpřirozených jevů, které volně plynou vlastní cestou skrze inscenaci. Jakýsi rituál plodnosti divadelních forem, které se nedají svázat teorií, ale v inscenaci tvoří nový, neotřelý model. Zůstává na divákovi jakým způsobem k inscenaci přistoupí. Pro ty konzervativnější nabízí sám autor hry na konci představení krátké instruktážní video, které pokud jste už měli alespoň trochu jasno, vám pomůže se vrátit na začátek.

 

Náboženství, magie a umění. Tři základní pilíře inscenace Red Bull  propojené s dalšími souvislostmi, volnými citacemi a odkazy se tak stávají jakýmsi labyrintem sdíleného podvědomí nás všech, zkušenosti celého mnohotvárného světa.

 

Egon L. Tobiáš: RED BULL

Režie: Jan Frič

Dramaturgie: Jakub Mardešić

Scéna a kostýmy: Jan Štěpánek

Video: Jakub Mardešić

Hudba: Mana Dark at Terezor

Hrají: Vuk Gojkov Čelebić, Natália Drabiščáková, Hynek Chmelař, Šimon Krupa, Dana Marková

Divadlo X10, premiéra 15.června 2015

 

 

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz