Glosa: Proč tolik vzrušení?

Email Tisk PDF

Perličky na dně přebalSaša Uhlová udělala něco, čemu se většina českých novinářů vyhýbá: Napsala reportáž z reálného života.  Klobouk dolů! Její seriál Hrdinové kapitalistické práce vyvolal až hysterické reakce, zejména na pravicové části politického spektra.

 

 

 

Od obvinění z útoku na kapitalismus, přes její údajnou obhajobu marxismu – dalo se tam najít všechno. Problém je, že to, co Saša Uhlová popisuje, ve společnosti reálně existuje. Jako student ekonomie v šedesátých létech jsem v rámci výuky musel navštívit jatka, kde se porážela prasata a jiná, kde zase drůbež. Nebyl to pěkný zážitek i za hlubokého socialismu. Možná těm lidem tehdy vysvětlili, že jsou vlastně jako dělnická třída předvoj společnosti, a tak to lépe snášeli. Nevím. Samozřejmě, i tehdy to bylo vykořisťování, které se ideologicky omlouvalo tím, že vytvořená nadhodnota jde vlastně ku prospěchu celé společnosti. Teď jsou role jasné: Na jedné straně lidé s malou, nebo žádnou kvalifikací, na hraně nezaměstnanosti, na straně druhé podnikatelé. Nemůžeme přece – proboha – předstírat, že to tak není.

Ještě ovšem než ten klobouk smeknu úplně, musím poznamenat, že skoro všechno už bylo řečeno a těžko se hledá něco nového – i v novinařině. Jméno si v sousedním Německu ještě za existence dvou německých států udělal Günther Wallraff, který provedl a stále provádí přesně totéž, co dnes Saša Uhlová. A jeho reportáže byly podobně brutální. Začínal někdy v roce 1963 popisem práce v železárnách Thyssen, tři měsíce byl v roce 1977 redaktorem bulvárního deníku Bild, vyvrcholením jsou reportáže v televizi RTL pod titulem Team Wallraff. Stačí se podívat do Wikipedie… Jak by asi dnes obstály Perličky na dně?

 

Autor je vydavatelem Literárních novin.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB