Zachrání havířovské nádraží ministr dopravy?

Email Tisk PDF

havirov-nadraziTo, co ještě včera vypadalo beznadějně, nemusí být nutně ztraceno. Zatímco ministryně kultury v demisi Alena Hanáková architektonicky cenné vlakové nádraží v Havířově fakticky odepsala, nový ministr dopravy by ke stavbě, která by rozhodně neměla zmizet z kulturní mapy republiky, mohl zaujmout jiný postoj.

Vyplývá to alespoň z jednání, které s ním měli zástupci občanského sdružení Důl architektury, jež usiluje o záchranu stavby. „Nejsme to jen my, kteří jsme - na rozdíl od bývalé paní ministryně - přesvědčeni o tom, že by havířovské nádraží mělo být kulturní památkou. Ve svých odborných posudcích to potvrdili i profesoři působící na fakultách architektury v Brně a Liberci – Ivan Ruller a Jiří Suchomel, kteří patří k předním českým znalcům architektury," říká architekt Adam Guzdek ze sdružení Důl architektury, které již více jak rok usiluje o záchranu nádraží. Stejný názor na význam havířovského nádraží mají i experti nově vzniklého pracoviště pro obnovu památek architektury 20. století (COPA) při Národním památkovém ústavu v Brně.
Pomoc sdružení Důl architektury přislíbila také Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR, které se například podařilo zastavit necitlivou dostavbu zámku Liblín na Rokycansku a která také již druhým rokem bojuje za záchranu historických objektů lázní Kyselka. „To, že v posledních letech ministerští úředníci rozhodují spíše ve prospěch investora, než ve prospěch kulturního dědictví, je bohužel smutná realita," objasňuje viceprezident Asociace Martin J. Kadrman. „Od nástupu Anny Matouškové do funkce náměstkyně ministra pro památkovou péči, do které ji instaloval ještě Jiří Besser, existuje nepsaný pokyn, že je nutné minimalizovat počet nově zapsaných kulturních památek. Tento pokyn jde jednoznačně na ruku zájmům investorů, pro které je jednodušší objekt buď kompletně zbořit, nebo když to není možné, provést mu alespoň lobotomii, tedy, že jej kompletně vybourají a ponechají mu jen obvodové zdi. A kauza havířovského nádraží je ukázkou nezájmu vedení ministerstva do posledního dechu hájit dědictví a je také ukázkou neschopnosti čelit ekonomickým tlakům investorů," dodává Kadrman.
Důl architektury chce i přesto oslovit nového ministra kultury Jiřího Balvína, aby přezkumné řízení, které by se mělo zabývat již vydaným rozhodnutím neprohlásit vlakové nádraží v Havířově za kulturní památku, znovu zahájil. Zároveň se ale členka sdružení, architektka Lucie Chytilová ve čtvrtek 11. července setkala s novým ministrem dopravy Zdeňkem Žákem: „Panu ministrovi jsem předala všechny potřebné dokumenty a sdělila mu hlavní argument Českých drah, proč nádraží zbourat. Tím důvodem je velká energetická náročnost. Pan ministr vyjádřil osobní názor, že si nemyslí, že by bylo vhodné budovu bourat, a sdělil mi, že si ještě vyžádá podrobné informace z vedení Českých drah." Havířovské nádraží má tedy stále naději...

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

Aktualizováno ( Úterý, 16 Červenec 2013 09:16 )  

banner Pidivadlo

Partneři

 Divadlo v Dlouhe logo  logo Českých center

VOŠH logo v barvě
www.vosherecka.cz