RECENZE: Spring breakers – plážový film noir

SpringBreakersIdoly dnešních teenagerů se sešly ve snu o jarních prázdninách. Ten sen ale naštěstí snil jeden z nejbizarnějších současných režisérů Harmony Korine. Nelze přehlédnout, že s každým dalším snímkem se výčet jeho práce stává méně a méně koherentním.

Korine se proslavil jako scénárista kultovního filmu Kids z devadesátých let, který režíroval Larry Clarke a který Korine napsal na základě vlastních autentických zkušeností se skateovou subkulturou. Obrovský úspěch filmu Kids Korinemu umožnil režírovat první film Gummo. V Korineho životopise následuje legendární historka o premiéře filmu Gummo, z níž znechucení diváci začali odcházet již při jedné z úvodních scén topení kočky. Jeden z mála těch, kteří neodešli, byl Werner Herzog, který se navzdory mnoha špatným kritikám za film postavil a za jeho přispění se z Korineho práce stalo experimentální „must-see".

Své kontroverzní nepřístupné pověsti dostával svými dalšími snímky až do roku 2007, kdy natočil sice také ne úplně všeobecně pochopený, ale velmi milý film Pan osamělý. V Panu osamělém se prolínají dvě zdánlivě nesouvisející linky, linka příběhu člověka, který svou osobní identitu našel v převleku za Michaela Jacksona s linkou jeptišek skákajících z letadla ve slepé víře, že je bůh ochrání. Tematické a ideové propojení vyvstává ve své podstatě až na konci filmu díky kombinaci obou linek. Korine nemá žádný ostych kombinovat těžko kombinovatelné, a tak mu často diváci vytýkají, že si z nich prostě jen střílí.

Podobná pověst zatím provází i Spring breakers. Čtyři lehce postpubertální krasavice v barevných bikinách a se zbraněmi v rukou brutálně přepadnou fastfoodovou restauraci, aby měly dost peněz na prázdniny snů. Dívky, které většinu svých životních hodnot načerpaly při sledování MTV odjíždějí na Floridu, aby našly samy sebe. A nacházejí se, na opálených hrudnících svalovců posypaných kokainem a při tanci v horkém písku, na který stříká pot a šampaňské. Když se cítí být opravdu nejvíc samy sebou, vtrhne na večírek policie a účastníky kvůli drogám zatýká. Z vězení je vykoupí místní gangster Alien (James Franco), což samozřejmě v dívkách vzbudí podezření, na druhou stranu ale nejsou přece žádné „malé zbabělé hodné holky", a tak prázdniny pokračují...

Volbou herců (teenegarské idoly Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashley Benson, Rachel Korine) se režisérovi podařil celkem slušný kousek, na film se totiž díky barevným glamour fotkám a z kontextu vytrženým zprávám, které se šířily po sociálních sítích, zatěšilo mnoho nedostatečně informovaných teenagerů. Film tedy pravděpodobně uvidí diváci, kteří by jinak nezávislému artovému tvůrci těžko dali šanci. Korine si v tomto paradoxu libuje, stejně jako ve faktu, že podobný typ dívek obecně ztělesňuje ve společnosti přesný opak toho co ve filmu.

Vizuál je dalším překvapením pro Korineho příznivce. Většinou si zakládal na záměrně zhoršené kvalitě obrazu, postavy jeho filmů se pohybovaly v ošuntělém prostředí, samy většinou také nebyly z nejatraktivnějších. Tentokrát ovšem celý film připomíná pytlíček bonbónů Skittles, což má údajně evokovat různé photoshopové efekty a filtry, kterými současná generace teenagerů velmi ráda modeluje svůj pohled na svět. Stejně tak způsob vyprávění děje není filmový tak, jak jsme běžně zvyklí. Dialogy jsou potlačené na minimum, jednotlivé scény se opakují podobně jako refrény popových písní.

„Chtěli jsme se méně věnovat vyprávění děje, zachycení běžného vnímání času a pokusit se natočit pocit" tvrdí Korine v rozhovoru.

A to se povedlo. Jestli má letos nějaký film naději na to stát se kultovním, je to tenhle. Chcete – li si do oběhu vypustit trochu prázdninových hormonů, dívejte se dokola na Spring breakers.

Aktualizováno ( Středa, 03 Duben 2013 13:24 )