Recenze: Plán B - Nejvtipnější česká tanečnice a Maďar, o němž „se mluví“

Halka Třešňáková se spojila s maďarským choreografem Lászlem Fülöpem a vytvořili představení Plán B, které je dokonce vtipnější než Kancelář Blaník.

Brexit prohraje

Svět Pondělí, 23 Květen 2016 14:16

Co bude až Brexit prohraje? To je důležitější otázka, než jak to dopadne, protože bublina protiunijní rétorika už přestává držet pohromadě. A je tu také generační pohled.

Bornův svět

Art Pondělí, 23 Květen 2016 07:31

„Adolf Born je jedna z mála jistot v našem životě,“ pravil kdesi kdosi. Je to pochopitelně bonmot, ale bonmot pravdivý. Není patrně nikoho v téhle zemi, kdo by Adolfa Borna neznal, kdo by se nesetkal s jeho tvorbou – ať už prostřednictvím knižních ilustrací, animovaných filmů či volné grafiky. Platí to přinejmenším od poloviny padesátých let a bude to ještě dlouho platit, navzdory tomu, že s námi Adolf Born už od neděle fyzicky není přítomen. Jeho stopa v české kultuře je nepřehlédnutelná

John Grisham: Trump mi starosti nedělá

Rozhovory Pondělí, 23 Květen 2016 07:25

Právnické thrillery Johna Grishama jsou obvykle plné podrazů a nespravedlnosti a vykreslují mikrokosmos Ameriky. V rozhovoru vysvětluje americké volby, nabízí svůj pohled na fenomén Donalda Trumpa i vysvětlení, proč zvítězí Hillary Clintonová.

Zuska Kepplová: Reflux

Čtení Pondělí, 23 Květen 2016 07:22

Již podruhé je slovenská spisovatelka Zuska Kepplová (1982) ve finále ceny Anasoft litera. Poprvé se tak stalo roku 2012, kdy se mezi deseti nominovanými tituly ocitl její debut Buchty švabachom. Anasoft literu tehdy nezískala, ale získala Cenu Jána Johanidese. 012. Mezi finalisty Anasoft litery se nyní zařadila svojí novinkou – Reflux. Mezi tím vydala v roce 2013 ještě knihu 57 km od Taškentu. Zuska Kepplová pracuje jako komentátorka bratislavského deníku SME.

Svatopluk Hrnčíř by se dožil devadesátin a 23. 5. se lze zúčastnit jeho večera

Ivo Fencl Pondělí, 23 Květen 2016 06:04

Redaktor, autor pro děti a spisovatel Svatopluk Hrnčíř (+4. 9. 2014) se narodil 21. května 1926 v Lázních Bělohrad, kam se vždycky moc rád vracíval a kde ostatně strávil i poslední část života.

Fotoblog Fr. Dostála: Když ještě býval v Troji přívoz

František Dostál Neděle, 22 Květen 2016 13:18

Nad fotografii z roku 1966 jsem si vzpomněl zrovna nyní, když je Trojská lávka ve špatném stavu.

Hovadiny z USA, zatahování islamismu do Evropy, hrdinka a zrádkyně Ukrajiny

Svět Neděle, 22 Květen 2016 09:58

Je sprosťárna obviňovat Baracka Obamu ze slabosti. Vždyť vede nejvíce válek v historii. Tereza Spencerová se v rámci svého pravidelného shrnutí týdenních událostí připojuje k varování reportéra Českého rozhlasu Roberta Mikoláše, že evropské elity na náš kontinent zatahují vliv radikálního islamismu. Po zhodnocení situace v Sýrii, Řecku, Turecku či na Ukrajině sděluje lakonicky: „Sype“ se to na mnoha stranách.

U knihovny s Petrem Bílkem č.19

U knihovny Neděle, 22 Květen 2016 07:53

Joseph Roth: Job. Román prostého člověka (Vyšehrad 2016/ překlad Miroslav Petříček)

Alexandr Kliment: Šálek čaje v polostínu

Čtení Neděle, 22 Květen 2016 06:28

Prozaik Alexandr Kliment debutoval sbírkou básní Těžká voda a i jeho zatím poslední kniha je knihou básnickou. Sbírka Šálek čaje v polostínu je inspirována starou čínskou poezií, přináší však verše zcela současné, existenciální, bilanční i náladové, melancholické i ostře reflexivní, lyrické i nesentimentálně pojmenovávající lidskou situaci. Kliment se v knize projevuje jako bytostný básník, jímž byl vždy, i ve svých nejlepších prózách (Nuda v Čechách, Basic Love) a fejetonech (Piano v moři).

ANO variacím na tíhu, NE fórům

Miroslav Vejlupek Neděle, 22 Květen 2016 05:15

Přiznáváme se: Opravdu jsme se jedenkrát zasmáli. Ovšem děvčátko s rozšafným zaujetím bušící hlavinkou do těch míst Kláskova těla, kam už možná sahají genitálie, vůbec není tím stvořením, které rozechvělo naše bránice. To dokázala bytost neliterární, autorská totiž - jedenkrát ano, vícekrát nikoli, ač jí na tom zřejmě dost a dost záleželo. (Vlevo na snímku literární vědec a spisovatel Bohumil Jirásek).

Je Andrej Babiš agent Smith?

Glosář Sobota, 21 Květen 2016 07:50

Vypráví se v jistých (nejmenovaných) kruzích poslanecké sněmovny následující „zaručeně“ pravdivá historka: Nemohli se jednoho dne hoši ve vládě dohodnout, čí návrh zákona odhlasují. Když už to hodnou chvíli nikam nespělo, bouchnul pan ministr financí Babiš pěstí do stolu: „Tož, chalani, uděláme to jinak. Každý si ho zmeríme. Všici se otočíme a uděláme zárez do stola. A kdo ho bude mít nejdelšího, vyhráva.“

REPORTÁŽ z Brazílie: LAVA-JATO – pračka peněz

Svět Sobota, 21 Květen 2016 07:47

Brazilský bermudský trojúhelník aneb Pád socialismu v Brazílii.